| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 311 |
| تعداد مقالات | 2,321 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,752,922 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,029,839 |
روششناسی دانش تربیت اسلامی | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 1، دوره 19، شماره 77، دی 1392، صفحه 7-38 اصل مقاله (423.32 K) | ||
| نویسندگان | ||
| علی لطیفی؛ حمید پارسانیا؛ محمد داودی | ||
| . | ||
| چکیده | ||
| تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان یک رشتهی علمی یا عرصهای مطالعاتی که به بررسی مسائل تعلیم و تربیت از منظری اسلامی میپردازد، در کانون توجّه اندیشمندان مسلمانِ در چند دههی اخیر بوده است. این مقاله میکوشد با تبیین دیدگاههای یکی از اندیشمندانِ ایرانی صاحبنظر دربارهی هویت و روششناسی این دانشِ انسانی-اسلامی، به تحلیل و نقد رویکرد پیشنهادی ایشان به روششناسی تربیت اسلامی (از هر دو زاویهی معرفتشناختی- علمشناختی و دینی) بپردازد. نقدها عمدتاً مبتنی بر تحلیل منطقی و بررسی انسجام درون ی دیدگاههای ایشان بوده و حتّی الامکان از نقدهای بیرونی و مبنایی احتراز گردیده است. مقاله (پس از مقدمه) در چهار بخش کلّی سامان یافته است: بخش نخست به مرور مهمترین مبانی روششناختی این رویکرد اختصاص یافته و بخشهای دوم و سوم نیز، به بررسی چیستی دانش تربیت اسلامی و روشهای پژوهش در آن بر اساس این رویکرد، اختصاد دارد. در پایان نیز، برخی ملاحظات و تأملات دربارهی دیدگاههای ایشان طرح شدهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش شناسی تربیت اسلامی؛ نظریه تربیتی اسلامی؛ پژوهش در تربیت اسلامی؛ علم دینی؛ خسرو باقری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,106 |
||