| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,312 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,683,837 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,999,232 |
معرفتشناسی در مکتب جامعهگرایی: تلاش توأمان برای مقید ساختن معرفت و گریز از نسبیگرایی | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 10، دوره 23، شماره 92، مهر 1396، صفحه 289-310 اصل مقاله (1.32 M) | ||
| نویسندگان | ||
| زهره علوی راد1؛ سید محمد علی تقوی* 2 | ||
| 1دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| جامعهگرایی یکی از مکاتب منتقد سنت روشنگری و اندیشه مدرن در منظومة فکری غرب معاصر است. مایکل سندل، السدیر مکاینتایر و چارلز تیلور از نظریهپردازان اصلی و چهرههای شناخته شدة این مکتب فکری به طور مشخص به نقد مبانی فلسفی و بنیانهای لیبرالیسم میپردازند. یکی از حوزههای رویارویی جامعهگرایان با لیبرالها معرفتشناسی است که این مقاله محورهای اصلی آن را بررسی میکند. اندیشمندان جامعهگرا مشترکاً معرفت جهانشمولگرا و نیز فردگرای لیبرال را نقد میکنند و در مقابل از معرفتی محدود به دو قید تاریخ و اجتماع دفاع میکنند. البته به باور ایشان، تاریخی و اجتماعی شمردن معرفت سبب گرویدن آنان به مسلک ذهنیگرایی و نسبیگرایی نمیشود، بلکه بیانگر محدودیتی است که ذهن آدمی در فرایند شناخت با آن روبهروست. برخلاف نسبی گرایان، جامعهگرایان از وجود واقعیت عینی و امکان کشف آن، البته از مجرای اجتماع، سخن میگویند. محور مشترک دیگر در معرفتشناسی جامعهگرایی، باور به لزوم وجود پیوند میان هست و باید است. از اینرو، آنان لیبرالیسم را به دلیل ادعای بیطرفی ارزشی و ترویج ایدة جدایی دانش از ارزش مورد انتقاد قرار میدهند | ||
| کلیدواژهها | ||
| جامعهگرایی؛ لیبرالیسم؛ معرفتشناسی؛ تاریخ؛ اجتماع؛ عینیگرایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,931 |
||