تعداد نشریات | 6 |
تعداد شمارهها | 213 |
تعداد مقالات | 1,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,232,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,474,402 |
ماهیت روانشناسی اسلامی، پیشینی یا پسینی؟ | |||||||||||
مطالعات اسلام و روانشناسی | |||||||||||
مقاله 7، دوره 10، شماره 19، بهار و تابستان 1395، صفحه 135-155 اصل مقاله (245 K) | |||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2016.1266 | |||||||||||
نویسندگان | |||||||||||
محمدحسن ابراهیمی دهشیری1؛ مریم صالح زاده2 | |||||||||||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد | |||||||||||
2استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد | |||||||||||
چکیده | |||||||||||
بحث درباره روانشناسی اسلامی، چالش بر سر ماهیت و مفهومی مناقشهبرانگیز مرتبط با معانی متفاوتی است که از این مفهوم ارائه شده است. این مقاله از پیشینی و پسینیی بودن روانشناسی اسلامی سخن میگوید. پرسش اساسی این است که روانشناسی اسلامی ماهیتی بالفعل و تحقق یافته دارد یا مفهومی بالقوه و امکانی است که می توان آن را محقق ساخت؟ در پاسخ، کوشش شد که استدلال شود روانشناسی اسلامی ماهیتی پسینی دارد. در این باره سه فرض اساسی با محور قراردادن نظریه رایشنباخ (تفکیک گردآوری از داوری) وجود دارد: نخست آنکه روانشناسی اسلامی نوعی علم دینی است، بنابراین مفهومی است امکانی؛ دوم اینکه نقصان فلسفی معادل با بطلان تجربی نیست؛ از اینرو، تحقق روانشناسی اسلامی به معنای نفی نظریههای روانشناسی معاصر نخواهد بود و سوم، اهمیت پیشفرضهای نظریههای علمی است که پیامدش توجه به زیربنای نظریههای موجود روانشناسی و کوشش برای تدوین نظریههای نو براساس پیشفرضهای اسلامی خواهد بود. | |||||||||||
کلیدواژه ها | |||||||||||
ماهیت پیشینی؛ ماهیت پسینی؛ پیش فرض های اسلامی؛ نظریه رایشنباخ؛ علم دینی | |||||||||||
مراجع | |||||||||||
| |||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,549 |
|||||||||||