| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,307 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,598,976 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,962,848 |
سنجش قدردانی در دانشجویان و طلاب؛ بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه قدردانی | ||
| مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 6، خرداد 1389، صفحه 75-88 اصل مقاله (203.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ناصر آقابابایی1؛ حجتالله فراهانی2؛ علیرضا فاضلی مهرآبادی3 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران | ||
| 2دکترای روانشناسی دانشگاه تهران | ||
| 3کارشناسی ارشد خانوادهدرمانی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این پژوهش، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه قدردانی است. پس از اطمینان از اعتبار ترجمه، با روش نمونهگیری در دسترس 335 پاسخدهنده، شامل 240 دانشجو و 95 طلبه (163 زن و 172 مرد) در این پژوهش شرکت داده شدند. شرکتکنندگان به چهار مقیاس «پرسشنامه قدردانی»، «مقیاس خودارزیابی معنویت»، «مقیاس شادی فاعلی» و «مقیاس رضایت از زندگی» پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخصها و روشهای آماری، شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل عامل اکتشافی استفاده شد. تحلیل عامل اکتشافی با چرخش متعامد نشان داد که پرسشنامه قدردانی از یک عامل اشباع شده است. ضریب پایایی مقیاس 81/0 به دست آمد. جهت و میزان همبستگی قدردانی با این مقیاس در راستای پژوهشهای قبلی و تأییدکننده روایی همگرای آن است. مقایسه نمرههای قدردانی گروهها نشان داد که نمرههای طلاب بهطور معناداری بالاتر از دانشجویان است. با توجه به یافتههای این پژوهش، پرسشنامه قدردانی (GQ-6) قابلیت اجرا برای سنجش قدردانی در ایران را دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قدردانی؛ پرسشنامه قدردانی؛ استانداردسازی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,359 |
||