| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,313 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,693,539 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,003,148 |
روششناسیِ ساخت یک مقیاس اسلامی (معیار مرجع) ویژگیها و محدودیتها | ||
| مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 6، خرداد 1389، صفحه 7-30 اصل مقاله (311.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد کاویانی1؛ محمدباقر کجباف2؛ سیدمحمد غروی3؛ حسین مولوی4 | ||
| 1استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
| 2دانشیار دانشگاه اصفهان | ||
| 3مدیر گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
| 4استاد دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش، ارائه روششناسیِ ساختِ آزمون سبک زندگی اسلامی، ویژگیها و تفاوت آن با دیگر آزمونها است. سؤال اصلی این است که آیا نحوه ساخت یک آزمون دینیِ معیار مرجع با آزمون هنجار مرجع یکسان است؟ برای پاسخ دادن عینیتر و روشنتر به این سؤال، روش و مراحل ساخت و ویژگیهای روانسنجیِ یک آزمون معیار مرجع (آزمون سبک زندگی تجویزی اسلام) را مورد بحث قرار دادیم. در این پژوهش، قدم به قدم، ساخت یک آزمون هنجار مرجع را مورد دقت و تأمل قرار میدهیم تا تفاوتها و تشابهها معلوم شود. در این پژوهش معلوم شد که نحوه مطالعه متون دینی (جامعه مورد مطالعه)، کیفیت استخراج منبع سؤالها، نحوه انتخاب کردن آنها و روش به دست آوردن روایی محتوایی، از مواردی است که بین آزمونهای روانشاختیِ موجود (که هنجار مرجع است) با آزمونهای دینی معیار مرجع تفاوت وجود دارد و گاهی باعث اشتباه محققان میشود. مواردی، مانند: روایی صوری، دقتهای لازم در اجرا، به دست آوردن پایایی کل آزمون و هر یک از مؤلفههای آن (آلفای کرونباخ)، تحلیل عاملی و شناسایی عوامل تشکیلدهنده آزمون، استنباطهای آماری از دادههای آن، از مواردی است که بین دو نوع آزمون مشترک است و تفاوتی بین دو نوع آزمون وجود ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روششناسی؛ مقیاس؛ روانسنجی؛ سنجش دینی؛ روانشناسی اسلامی؛ سبک زندگی اسلامی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,225 |
||