| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,188 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,018 |
نگاهی به مباحث یادگیری در فلسفه اشراق | ||
| مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 13، دی 1392، صفحه 119-133 اصل مقاله (197.15 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| محمد بهشتی | ||
| عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه | ||
| چکیده | ||
| یادگیری از موضوعات مهمی است که از دیرباز مورد توجه دانشوران و فیلسوفان بوده است و در اینباره پژوهشهای ماندگار و تحقیقات دامنهداری انجام شده است. امروزه نیز یادگیری به عنوان یک موضوع مهم میانرشتهای مورد توجه روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی است. سهروردی بنیانگذار فلسفه اشراق نیز شخصیتی است که مسئله علم، معرفت و یادگیری از دغدغههای مهم او بوده و حل فلسفی این مسئله از افتخارات، بلکه نقطۀ عطف زندگی اوست؛ او در بررسی «علم»، «معرفت» و «یادگیری» به یک انسجام مفهومی دست یافته است، و در دیدگاهِ خود راجع به «یادگیری»، به مسائل مختلفی مانندِ تعریف یادگیری، انواع یادگیری، ماهیت و حقیقت یادگیری، عوامل و موانع یادگیری و...، پرداخته است. در این پژوهش پس از «تعریف یادگیری» و اشاره به «اقسام یادگیری»، به دو موضوع اساسی مهم در فلسفه اشراق؛ یعنی «ماهیت و حقیقت یادگیری» و «عوامل یادگیری» خواهیم پرداخت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری؛ انواع یادگیری؛ نفس ناطقه عامل یادگیری؛ اضافه اشراقی؛ صفای باطن | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,779 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,649 |
||