| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 311 |
| تعداد مقالات | 2,321 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,753,069 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,030,013 |
درآمدی بر معرفتشناسی سهروردی و دلالتهای تربیتی آن | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 6، شهریور 1387، صفحه 161-180 اصل مقاله (216.51 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید حسن هاشمی اردکانی1؛ رضاعلی نوروزی2؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
| 3عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از تدوین این مقاله، تبیین معرفتشناسی از دیدگاه سهروردی و استنباط دلالتهای تربیتی آن است. این پژوهش از نوع تحقیق کیفی است که ساخت نظریه را هدف قرار داده و از بالاترین سطح تأویل و انتزاع برخوردار است و براساس نظر اسمیت مبنی بر امکان استنتاج دلالتهای تربیتی از فلسفه خاص و اینکه بین فلسفه و تعلیم و تربیت رابطه وجود دارد، به تبیین و استخراج دلالتهای تربیتی معرفتشناسی فلسفه اشراق سهروردی پرداخته است. سهروردی معرفت را محصول تقابل و تعامل استدلال عقلی و درک شهودی میداند که حصول آن جز از طریق سلوک و تصفیه باطن امکانپذیر نیست. او بر این عقیده است که از طریق «تجربه حضوری» است که سالک میتواند پارهای از حقایق را مستقیم و بدون میانجی بشناسد و نسبت به آنها علم پیدا کند؛ لذا این نوع معرفتشناسی مستلزم شکل ویژهای از اهداف، اصول، معلم و شاگرد، برنامه درسی و ارزشیابی در تعلیم و تربیت است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه اشراق؛ معرفتشناسی اشراق؛ دلالتهای تربیتی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,898 |
||