تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,741 |
روش تربیتی تذکر در قرآن کریم | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 6، شهریور 1387، صفحه 57-92 اصل مقاله (363.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمدرضا قائمیمقدم | ||
عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
تذکر، روشی برگرفته از قرآن است که عبارت است از گفتار و یا رفتاری که از مربی سر میزند تا متربی را نسبت به آنچه از یاد برده و یا از آن غفلت کرده و یا از آن بیخبر است و اطلاع از آن برای او لازم است، آگاه سازد و احساسات او را در قبال آنها برانگیزد. نتیجة این روش، هوشیار شدن و متذکر شدن متربی و ایجاد نوعی بیداری برای طی مسیر هدایت در اوست. ارجاع به گذشته خود فرد و دیگران، توصیه و سفارش، موعظه، تمثیل، مواجهه با وجدان، انذار و تخویف، سختگیری و فشار غیرمستقیم، و برخورد قهری و شدید، همه از شیوههای بهکارگیری این روش است. تذکردهنده، مخاطب، محتوی، و شیوة تذکر، ارکان این روش را تشکیل میدهند که هرکدام دارای ویژگیها و شرایطی هستند. تأثیر مفید و کارآمدی روش تذکر در گرو رعایت این شرایط است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تذکر؛ ذکر؛ تربیت اسلامی؛ تربیت در قرآن؛ روشهای تربیتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,740 |