| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,020 |
روش تربیتی تذکر در قرآن کریم | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 3، دوره 3، شماره 6، شهریور 1387، صفحه 57-92 اصل مقاله (363.2 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| محمدرضا قائمیمقدم | ||
| عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| تذکر، روشی برگرفته از قرآن است که عبارت است از گفتار و یا رفتاری که از مربی سر میزند تا متربی را نسبت به آنچه از یاد برده و یا از آن غفلت کرده و یا از آن بیخبر است و اطلاع از آن برای او لازم است، آگاه سازد و احساسات او را در قبال آنها برانگیزد. نتیجة این روش، هوشیار شدن و متذکر شدن متربی و ایجاد نوعی بیداری برای طی مسیر هدایت در اوست. ارجاع به گذشته خود فرد و دیگران، توصیه و سفارش، موعظه، تمثیل، مواجهه با وجدان، انذار و تخویف، سختگیری و فشار غیرمستقیم، و برخورد قهری و شدید، همه از شیوههای بهکارگیری این روش است. تذکردهنده، مخاطب، محتوی، و شیوة تذکر، ارکان این روش را تشکیل میدهند که هرکدام دارای ویژگیها و شرایطی هستند. تأثیر مفید و کارآمدی روش تذکر در گرو رعایت این شرایط است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش تذکر؛ ذکر؛ تربیت اسلامی؛ تربیت در قرآن؛ روشهای تربیتی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,008 |
||