| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,309 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,649,926 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,990,105 | 
| بررسی تأثیر شیوههای تدریس مبتنی بر تکنیکهای خلاقیت در آموزش و یادگیری دانشآموزان | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 5، اسفند 1386، صفحه 7-36 اصل مقاله (639.3 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| عباس چراغچشم | ||
| پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
| چکیده | ||
| این مقاله شیوههای تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار میدهد. در این مقاله خلاقیت و یادگیری تعریف و تشریح شده است. همچنین ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثردرخلاقیت، موانع خلاقیت وویژگیهای دانشآموز خلاق بیانشده و درپایان روشهای تدریسیکه موجب پرورش خلاقیت میشوند موردبررسی قرارگرفته است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که پژوهش، بستری مناسب برای تقویت و گسترش روحیة ابتکار، نوآوری وخلاقیت است. معلم به عنوان ایجادکنندة شرایط و تسهیلکنندة یادگیری دانشآموزان میتواند از طریق نوگرایی، انعطافپذیری، عدم اجبار دانشآموزان به حفظ و انباشت ذهنی، شوخ طبعی، پرهیز از راهبردها و روشهای قالبی آموزش، زمینهسازی برای ابراز وجود شاگردان و افزایش اعتماد به نفس در آنان، تحریک حس کنجکاوی فراگیران و بالاخره توأم ساختن آموزش با پژوهش به آموزش خلاق و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان بپردازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خلاّقیت؛ آموزش و یادگیری؛ عوامل مؤثر بر خلاّقیت؛ راهکارهای پرورش خلاّقیت؛ تکنیک خلاقیت | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,586 | ||