| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,646,232 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,988,819 |
درآمدى مفهوم شناختى در قلمرو تربیت دینى | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 32، آذر 1381، صفحه 4-32 اصل مقاله (51.22 K) | ||
| نویسنده | ||
| عباسعلى شاملى | ||
| استادیار مؤسسه آموزشى امام خمینى(ره) | ||
| چکیده | ||
| بررسى مفهوم شناختى واژه تربیت و تعیین مرز آن با واژه هایى چون تلقین، القاء و آموزش اولین گام براى تحلیل مفهوم «تربیت» است. در این مقاله پژوهشگر کوشیده است ضمن بررسى واژه هاى فوق، مفاهیم زیربنایى انسان شناختىِ تربیت دینى همچون فطرت مدارى و متربى محورى که از جمله ى اولین شاخص هاى جداکننده تربیت اسلامى از سایر انواع تربیت است، را تبیین نماید. روش تحقیق مورد استفاده، تحلیل محتوایى برخى از آیات قرآن و دسته اى از روایات رسیده از معصومین(ع) با رویکردى تربیتى ـ توصیفى بوده است. یافته هاى این پژوهش اگرچه اولیه اند اما شاید بتوانند افق هاى تازه ترى را پیش روى پژوهش گران تعلیم و تربیت بگشاید و آنان را به مناطق فراغ و یا حوزه هاى بکر و دست نخورده این حوزه رهنمون گردد. حلقه ى بعدى این نوشتار، بازشناسى و کاوش در برخى از ویژگى هاى روش شناختى در عرصه ى آموزش و پرورش با رویکردى نظرى و در بستر منابع دینى است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت؛ مبانى انسان شناختى تربیت؛ تلقین؛ القا؛ تربیت دینى؛ شاخص هاى تربیت اسلامى؛ مراحل تربیت اسلامى | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,479 |
||