| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,309 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,649,921 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,990,103 | 
| متیولیپمن فلسفه براى کودکان و نوجوانان مرورى بر پارادایم جدیدآموزش و پرورش با تأکید بر ابداعات | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 5، دوره 10، شماره 40، آذر 1383، صفحه 93-118 اصل مقاله (409.7 K) | ||
| نویسنده | ||
| سعید ناجی | ||
| محقق پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله ابتدا مرورى کوتاه بر پارادیم قدیم (پاردایمى که هم اکنون در کشورهاى غیرپیشرفته رایج است) داریم و با برخى از پیش فرض هاى آن آشنا مى شویم; سپس به تاریخچه ى تحولات رخ داده در نظریه هاى تعلیم و تربیت و ظهور الگوى تأملى مى پردازیم; و در این راستا، با برخى از اصول پارادایم جدید آشنا خواهیم شد. مرورى بر پیشینه ى جنبش فلسفه ى کاربردى و تفکر انتقادى و هم چنین نقص هاى آموزش این نوع تفکر بخش دیگرى از این مقاله است; سپس «برنامه ى فلسفه براى کودکان و نوجوانان» به عنوان گامى فراتر از تفکّر انتقادى و آخرین دستاورد نهضت فلسفه ى کاربردى مورد بررسى قرار مى گیرد. نحوه ى پیدایش و نحوه ى اجراى این برنامه، علاقه ى کودکان و نوجوانان به آن، نتایج مثبت آزمون هاى به عمل آمده و مهارت هاى مورد آموزش این برنامه، موضوعات بعدى مقاله است. در انتها، سه مؤلفه ى عملیاتى جدیدى که این برنامه براى متحوّل ساختن نظام آموزش و پرورش پیشنهاد مى کند بررسى مى شود. این سه مؤلفه عبارت اند از: حلقه ى کندوکاو، معلمان تغییر نقش یافته و کتاب هاى درسى داستانى. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : فلسفه ى تعلیم و تربیت؛ پارادایم تأمّلى تعلیم و تربیت؛ تفکر چند بعدى؛ فلسفه ى کاربردى؛ تفکر انتقادى؛ فلسفه براى کودکان؛ متیو لیپمن | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,359 | ||