| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,311 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,655,620 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,993,118 | 
| درآمدى بر جایگاه، معنا، آثار و چشم اندازهاى تفکر انتقادى | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 4، دوره 10، شماره 40، آذر 1383، صفحه 72-92 اصل مقاله (301.42 K) | ||
| نویسندگان | ||
| حسنعلی بختیار نصرآبادى1؛ رضاعلی نوروزی2 | ||
| 1استادیار گروه علوم تربیتى دانشگاه اصفهان | ||
| 2. دانشجوى دکتراى فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
| چکیده | ||
| یکى از گسترده ترین مفاهیمى که در حوزه ى تعلیم و تربیت مطرح شده تفکر انتقادى است که با توجه به گسترش و تغییرات مداوم دانش و اطلاعات در جهان امروزى، ضرورت آموزش آن براى نظام هاى آموزشى کشورهاى مختلف آشکار شده است. البته تفکر انتقادى در تاریخ فلسفه ى غرب از جایگاهى خاص برخوردار بوده است و فیلسوفانى چون سقراط، دکارت، کانت و پوپر به این امر توجه کرده اند. امروزه صاحب نظران فلسفه ى تعلیم و تربیت، با استفاده از رویکرد تحلیل زبانى، تفکر انتقادى را واژه اى تمایلى یا مرحله اى در نظر مى گیرند که هر یک منافع و مسائل خاص خود را دارد. نویسندگان مقاله معتقدند که تفکر انتقادى، اگر در جایگاه مناسب خود مورداستفاده قرار گیرد، نقش مهمى در رشد فراگیران در آینده برعهده و آثار شناختى، روانى، اجتماعى و علمى ارزنده اى را به همراه خواهد داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفکر انتقادى؛ آموزش؛ تعلیم و تربیت؛ فلسفه | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,019 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,153 | ||