تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,377 |
درآمدى بر جایگاه، معنا، آثار و چشم اندازهاى تفکر انتقادى | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 40، آذر 1383، صفحه 72-92 اصل مقاله (301.42 K) | ||
نویسندگان | ||
حسنعلی بختیار نصرآبادى1؛ رضاعلی نوروزی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتى دانشگاه اصفهان | ||
2. دانشجوى دکتراى فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
چکیده | ||
یکى از گسترده ترین مفاهیمى که در حوزه ى تعلیم و تربیت مطرح شده تفکر انتقادى است که با توجه به گسترش و تغییرات مداوم دانش و اطلاعات در جهان امروزى، ضرورت آموزش آن براى نظام هاى آموزشى کشورهاى مختلف آشکار شده است. البته تفکر انتقادى در تاریخ فلسفه ى غرب از جایگاهى خاص برخوردار بوده است و فیلسوفانى چون سقراط، دکارت، کانت و پوپر به این امر توجه کرده اند. امروزه صاحب نظران فلسفه ى تعلیم و تربیت، با استفاده از رویکرد تحلیل زبانى، تفکر انتقادى را واژه اى تمایلى یا مرحله اى در نظر مى گیرند که هر یک منافع و مسائل خاص خود را دارد. نویسندگان مقاله معتقدند که تفکر انتقادى، اگر در جایگاه مناسب خود مورداستفاده قرار گیرد، نقش مهمى در رشد فراگیران در آینده برعهده و آثار شناختى، روانى، اجتماعى و علمى ارزنده اى را به همراه خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادى؛ آموزش؛ تعلیم و تربیت؛ فلسفه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,699 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 894 |