| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,020 |
ماهیت دینی تعلیم و تربیت | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 8، دوره 1، شماره 2، شهریور 1385، صفحه 187-207 اصل مقاله (254.1 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| سید علی هاشمی | ||
| محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم | ||
| چکیده | ||
| امکان دینی ساختن علوم انسانی و از جمله دانش تربیت، از مباحث مهم فراروی اندیشمندان مسلمان است. در این مقاله پس از ارائة تعاریفی از علم دینی دو تعریف اختیار شده است: 1. دانش تجربهای که از مبانی، اهداف، اصول و آموزههای دینی متأثر شده و رنگ و عطر جدیدی یافته است. 2. مجموعهای از معارف دینی که در یک موضوع خاص (مثل تربیت) استخراج، تدوین و تنظیم شدهاند. به نظر میرسد امکان دینی ساختن دانش تربیت، به هر دو معنای فوق ممکن است. مبانی، اهداف، ارزشها و آموزههای غیرتجربی میتواند در جهتدهی یک علم تجربی مؤثر باشد. شواهد متعدد مؤید این مطلب است و بدین جهت میتوان مدعی امکان پدید آوردن تربیت اسلامی به معنای اول شد. مهمترین بحث برای اثبات معنای دوم علم دینی و تربیت اسلامی، قلمرو دین است که با روشن شدن این مطلب که مهمترین رسالت دین هدایت انسانها به سوی کمال انسانی آنهاست که هدف تربیت نیز میباشد و با توجه به شواهدی که گویای آن است که دین در انجام رسالت خود کوتاهی نکرده است، میتوان مدعی امکان استخراج نظام تربیتی اسلام شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت؛ تربیت اسلامی؛ علم دینی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,275 |
||