| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 311 |
| تعداد مقالات | 2,320 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,749,190 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,024,366 |
روش تجربی از دیدگاه فیلسوفان مسلمان | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 4، دوره 21، شماره 82، فروردین 1394، صفحه 95-121 اصل مقاله (944.94 K) | ||
| نویسندگان | ||
| عسکر دیرباز1؛ نرجس یزدانی* 2 | ||
| 1دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم | ||
| چکیده | ||
| منطق ارسطویی حس را، به عنوان نقطۀ شروع هر علم، تنها در همان زمان مشاهده یقینآور میداند. علم حسی در دیگر زمانها و درباره موارد مشابه سکوت اختیار میکند. جزم و یقین نیز در محدودۀ قیاس و روش قیاسی منحصر میشود و دیگر روشها برای کسب اعتبار در نهایت باید به روش قیاسی بازگردانده شوند. علم حسی نیز برای توسعۀ دامنۀ یقین خود، در مسیر کسب اعتبار، روی به سوی قیاس دارد و در این مسیر باید از پل استقرا، قاعدهالاتفاقی و ... عبور کند تا به جایگاه رفیع تجربه دست یابد و از دولت سر قانون علّیت و فروع آن، به عنوان روشی کارآمد و معتبر در علوم طبیعی به کار گرفته شود. از دیدگاه فلسفۀ اسلامی، تنها در این صورت است که علوم طبیعی میتوانند به عنوان علومی متقن و قابل تکیه بر خود ببالند و تاج علوم حقیقی را بر سر نهند. این مقاله تلاش میکند تا مسیر رسیدن حس به غایت روششناسی ارسطویی، یعنی یقین، را ترسیم کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استقرا؛ تجربه؛ قاعده الاتفاقی؛ روش علوم طبیعی؛ علم طبیعی؛ مشاهدات | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,179 |
||