| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,020 |
درآمدی بر نظریه مدیریت تحول در علوم انسانی (با تأکید بر نقش محوری عوامل جامعهشناختی) | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 3، دوره 21، شماره 82، فروردین 1394، صفحه 57-94 اصل مقاله (1.59 M) | ||
| نویسندگان | ||
| مسعود آذربایجانی* 1؛ سید محمد حسین کاظمینی2 | ||
| 1دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
| 2پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشپژوه سطح 4 حوزه علمیه و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| تولید علم، فرایند شکلگیری و توسعه مرزهای دانش و نیز چگونگی تغییر و تحولات علمی از مسائلی است که مورد توجه اندیشمندان و فلاسفه علم بوده و دیدگاههایی نیز در اینباره ارائه شده است. اگر چه میتوان گفت که امکانِ توسعه، پیشرفت و حتی دگرگونی علم مورد توافقی همگانی است، اما در اینکه این پیشرفت و تحول مدیریتپذیر است یا خیر، بحث و گفتگو وجود دارد. نوشتار حاضر تلاش میکند با نگاهی اجمالی به نظریات پیشرفت علم در ادبیات موجود، با رویکردی قیاسی ـ استقرایی و با استفاده از روشهای فراتحلیل، نظریه مدیریت تحول در علوم انسانی را تبیین کند. در این نظریه چهارچوب کلان، عناصر کلیدی و مؤثر در تحول علوم انسانی احصاء و با اولویتسنجی و وزندهی هر کدام، چگونگی ترابط و تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر در راستای تحول در علوم انسانی بررسی میشود. عوامل جامعهشناختی، یعنی نهادهای سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و رسانه در سپهر ارزشهای دینی و اصول عقلانی مهمترین عوامل تأثیرگذار در مدیریت تحول علوم انسانی به شمار میآیند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت علم؛ نظریه؛ علوم انسانی؛ علوم انسانی اسلامی؛ عوامل جامعه شناختی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,435 |
||