تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,741 |
هرمنوتیک به عنوان یک روش پژوهش تربیتی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 13، شماره 50، فروردین 1386، صفحه 103-124 اصل مقاله (271.42 K) | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری1؛ داود حسینی نسب2 | ||
1دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز. | ||
2استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز. | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر، برخی از پارادایمهای پژوهش در علوم انسانی ارایه شده است که آنها را میتوان در کنار و یا به جای روشهای سنتی پژوهش مورد استفاده قرار داد. هرمنوتیک یکی از این جریانهای فکری در قرون جدید است. این نظریه علوم انسانی را به طور خاص دربرمیگیرد. محقق تلاش میکند، با توجه به ماهیت خاص پدیدههای انسانی عمل کند، و در جستوجوی اهدافی همچون بازیابی قوانین جهانشمول نباشد. متمایز کردن روش پژوهش علوم انسانی از علوم طبیعی، مخالفت با سادهسازی و تقلیلگرایی پدیدههای اجتماعی و انسانی، دوری از ورطه آمارگرایی در علوم انسانی، توجه به تمامیّت و کلیت انسان، تأکید بر نقش دلایل در رفتار انسان به جای جستوجوی علل و استفاده از روش دروننگری از نکات مثبت این شیوة تفکر است. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی؛ روش پژوهش؛ پارادایم؛ هرمنوتیک؛ تعلیم و تربیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,058 |