| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,184 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,017 |
نقدی بر آموزش روش تحقیق در نظام آموزشی کشور | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| شناسنامه علمی شماره، دوره 12، شماره 47، تیر 1385، صفحه 136-155 اصل مقاله (219.76 K) | ||
| نویسنده | ||
| سعید ناجی | ||
| عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مسئول گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان در پژوهشگاه. | ||
| چکیده | ||
| علی رغم این که روشهای تحقیق یکی از دروس اصلی بسیاری از رشتههای علومانسانی و برخی از رشتههای دیگر است; با این همه، دانشجویان قادر نیستند مهارت تحقیق را در دانشگاه آن چنان که باید یاد بگیرند. این امر علل علمشناختی، معرفتشناختی و روششناختی متعددی دارد. برخی از این علل به ابهام در چیستی روشهای تحقیق و خلط معنایی آن با رشتههای دیگر و برخی از آنها نیز به پیش فرضهای روششناختی و معرفتشناختی مربوط میشوند. در این مقاله تعدادی از این پیش فرضها و ابهامها بررسی شده و در پایان پنج شرط برای اصلاح روشهای آموزش روش تحقیق ارائه میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحقیق؛ روشهای تحقیق؛ نقد نظام آموزشی؛ پیشفرضهای نادرست؛ یادگیری مفاهیم؛ تمرین | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,430 |
||