| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,646,232 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,988,819 |
روش کیفی در علوم اجتماعی و علوم رفتاری | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| شناسنامه علمی شماره، دوره 12، شماره 47، تیر 1385، صفحه 80-93 اصل مقاله (162.95 K) | ||
| نویسنده | ||
| مرتضی منادی | ||
| عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س). | ||
| چکیده | ||
| روش کیفی یا تفسیری یا توصیفی یا ژرفنگر، با وجود قدمت تاریخیاش پس از سالها خاموشی، در دو دهه اخیر در علوم اجتماعی و علوم رفتاری از اقبال خوبی برخوردار شده است. این روش، با فرضیة ساختارمند آغاز نشده، یعنی فرضیه آزمایی از اصول آن نیست. همچنین آزمایش تستی را دنبال نمیکند و قصد اجرای نظریهای را نداشته، بلکه بعد از جمعآوری اطلاعات، در تحلیلها از نظریهها استفاده میکند. اعداد در آن نقش ویژهای ندارند و در مقابل تفسیر و تحلیل عمیق دادهها نقش مهمی را ایفا میکنند. در صورت خوب انجام یافتن یک تحقیق به روش کیفی، آن تحقیق میتواند به تبیین نظریهای جدید منتهی شود. رشتههای مختلفی چون: روانشناسی، روانکاوی، روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و انسانشناسی (یا مردمشناسی)، عرصة استفاده از روش کیفی هستند. مردمنگاری، مشاهده، پژوهش در عمل، زندگینامه، مصاحبه و بررسی اسناد نیز از ابزارهای رایج جمعآوری اطلاعات در روش کیفی میباشند. هدف این مقاله معرفی روشهای قابل اجرا و رایج در تحقیق کیفی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش پژوهش؛ روش کیفی؛ تفسیر؛ تحلیل محتوی؛ مردمنگاری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,854 |
||