تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,742 |
رویکردهای کمّی، کیفی و ترکیبی در پژوهشهای تربیتی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 13، شماره 52، مهر 1386، صفحه 7-24 اصل مقاله (363.97 K) | ||
نویسندگان | ||
احمد رضا نصر1؛ فریدون شریفیان2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر رویکرد کمّی در قلمرو پژوهشهای تربیتی تسلط داشته است. رویکرد کیفی در حوزه پژوهش نیز در سالهای اخیر مورد توجه برخی پژوهشگران قرار گرفته است. علاوه بر این دو رویکرد، رهیافت دیگری را میتوان در زمینه پژوهشهای تربیتی مطرح کرد که در آن بر کاربرد ترکیبی رویکرد کمّی و کیفی تأکید میشود. هدف از نگارش این مقاله، ارایه تبیین مختصری از دو رویکرد کمّی و کیفی و تأکید بر کاربرد رویکرد ترکیبی در قلمرو پژوهشهای تربیتی است. در این راستا، پس از ذکر مقدمه، دو رویکرد کمّی و کیفی و پارادایمهای زیربنایی هر یک توضیح داده شده است. سپس، مؤلفههای اصلی دو رهیافت مذکور با یکدیگر مقایسه شده است. در قسمت پایانی، رویکرد ترکیبی که در این مقاله تأکید بیشتری بر آن شده است، مورد بحث قرار میگیرد | ||
کلیدواژهها | ||
پژوهشهای تربیتی؛ رویکرد کمّی؛ رویکرد کیفی؛ رویکرد ترکیبی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,093 |