| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,309 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,649,921 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,990,103 | 
| ملاحظاتی انتقادی در باب مواجهه با مسأله علم، دین و توسع | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 5، دوره 14، شماره 54، فروردین 1387، صفحه 87-114 اصل مقاله (2.71 M) | ||
| نویسنده | ||
| علیرضا منصوری | ||
| چکیده | ||
| چکیده این مقاله شامل ملاحظاتی انتقادی در مورد دیدگاهِ رایجی است که مدعی است، از طریق در نظر گرفتن شکافی عمیق بین علم سنتی و نوین میتواند تبیینی از توسعهنیافتگی ارایه دهد. این ملاحظات انتقادی شامل روانشناسیگرایی، معضلات تاریخنگاری، تلقی پوزیتیویستی از علم و التزام آن به نوعی تکنوکراسی است. در این مقاله به بررسی این مسأله که چگونه ترکیبی از این معضلات موجب ارایهی یک تبیین نامناسب و ناموجه از رابطهی علم، سنت و توسعه میشود، پرداخته میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی: علم و دین؛ تاریخنگاری؛ روانشناسیگرایی؛ تکنوکراسی؛ خلاقیت؛ توسعه | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,638 | ||