| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,311 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,659,079 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,993,643 |
تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران» | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 14، شهریور 1391، صفحه 141-164 اصل مقاله (277.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| علی لطیفی | ||
| دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به طرح ملاحظاتی انتقادی درباره مباحث دو فصل نخست از جلد اولِ کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، نوشته دکتر خسرو باقری میپردازد. مؤلف این کتاب در فصل نخست، به طرح سه رویکرد به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و تبیین ویژگیهای آنها پرداخته و با برشمردن برخی نقاط ضعف دو رویکرد نخست، رویکرد سوم را به عنوان رویکرد مختار خود در کتاب برگزیده است. فصل دوم کتاب نیز به بحث از سه روش: (1) تحلیل و تفسیر مفهومی، (2) استنتاج به صورت قیاس عملی، و (3) تحلیل (شبه) استعلایی اختصاص دارد. ملاحظات انتقادی پیرامون مطالب فصل اول، در بخش نخست مقاله و در دو عنوان «ملاحظات عام و بنیادین» و «ملاحظات موردی و محتوایی» ذکر شده است. انتقادات وارد به فصل دوم نیز در بخش دوم مقاله و در ذیل سه عنوان «ملاحظات عام و بنیادین»، «ملاحظات موردی و محتوایی ناظر به هر یک از روشها» و «ملاحظاتی درباره کاربرد روشها در دیگر فصول کتاب» نظم یافتهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی؛ خسرو باقری؛ روششناسی پژوهش تربیتی؛ قیاس عملی؛ تحلیل مفهومی؛ تحلیل شبه استعلایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,407 |
||