| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,309 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,649,930 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,990,106 | 
| نهاد آموزشی مکتب در قیروان (قرن سوم) به روایت محمد بن سُحنون | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 4، دوره 7، شماره 14، شهریور 1391، صفحه 77-102 اصل مقاله (262.04 K) | ||
| نویسنده | ||
| بهروز رفیعی | ||
| عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| این جستار بنیادی- تاریخی، با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوش مطالب کتاب آداب المعلمین پرداخته و معلوم داشته است در آن دوره و دیار، مکتب چه جایگاه آموزشی داشته و چگونه اداره میشده است و فضای آموزشی- تربیتی حاکم بر آن چه گونه بوده است و روح حاکم بر تعاملات عناصر انسانی آن با یکدیگر چه صبغهای داشته است: فقهی، اخلاقی، یا عرفی. هم چنین از رهگذر این بازکاوی به شماری از مؤلفههای مهم فعالیت آموزشی مکتب یعنی اهداف، اصول، برنامه و مواد آموزشی، اشارت رفته و نشان داده شده است که مکتب چگونه اداره میشده و رفتار معلمان با شاگردان چگونه بوده و شاگردان و معلمان چه حقوق و تکالیفی داشتهاند و معایب معلمان مکتب و رویکردشان به تنبیه شاگردان چه بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مکتب؛ قیروان؛ ابن سحنون؛ آداب المعلمین؛ اهداف؛ اصول؛ مواد درسی | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,446 | ||