| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,309 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,649,932 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,990,108 | 
| رویکردی جامع به روشها و تکنیکهای مهم نیاز سنجی آموزشی | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقاله 4، دوره 17، شماره 68، آبان 1390، صفحه 83-115 اصل مقاله (2.88 M) | ||
| نویسندگان | ||
| سیف اله فضل اللهی؛ منصوره ملکی توانا | ||
| چکیده | ||
| چکیده نیازسنجی نه تنها جایگاه ویژهای در تحقیقات آموزشی دارد، بلکه از مقدماتیترین فعالیتهای برنامهریزی و طراحی آموزشی در الگوهای کمپ، انستیتو توسعه آموزشی، تهیه نظامهای آموزشی و آموزش معیاری محسوب میشود. نیازسنجی زمینهساز پدیدآیی استراتژیها، سیاستها، اهداف و فعالیتهای منطقی برای پوشش نیازها است. هدف از این نوشتار، معرفی روشها و تکنیکهای کاربردی نیازسنجی به صورت جامع، برای استفاده برنامهریزان، دانشپژوهان و دانشجویان است. بنابراین، ماهیت، اهداف و فرایند روشهای هدفمحور به همراه تکنیکهای کلاسیک، استقرایی، قیاسی، پیشنهادی کلاین؛ روشهای توافق محور به همراه دلفی، فیش باول، تل استار و روشهای مسئله محور به همراه درخت خطا، رویداد مهم، آزمون وظایف کلیدی و تجزیه و تحلیل شغل و روشهای ترکیبی در سطح فراسوی کلان، کلان متمرکز، خرد- منطقهای و خرد- مدرسهای مورد مطالعه قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: نیازسنجی آموزشی؛ هدفمحور؛ توافقمحور؛ مسئله محور؛ روشهای ترکیبی | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,456 | ||