| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,188 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,018 |
بررسی مبانی، اصول و فرایند تألیف کتابهای درسی دوره ابتدایی در نظام آموزش و پرورش ایران | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 15، دی 1391، صفحه 163-191 اصل مقاله (304.07 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| سید امیر رون | ||
| عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این تحقیق آگاهی از مبانی، اصول و فرایند تألیف کتابهای درسی دوره ابتدایی در ایران و پیشنهاد اصول و فرایند مناسب برای آن است. پژوهش حاضر در دومرحله انجام شده است؛ در مرحله اول به روش مطالعه اسنادی و نظرخواهی از مؤلفان کتابهای درسی شاخصها انتخاب شد و در مرحله دوم به کمک این شاخصها ، فرایندها و اصول تألیف کتاب درسی از نظر تعدادی از صاحبنظران بررسی شد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 28 کتاب درسی دوره ابتدایی درکشور ایران،50 نفر از معلمان مجرب و 25 نفر از کارشناسان خبره در دوره ابتدایی است. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامه نظرسنجی بود. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش آمار توصیفی(مقیاس رتبهبندی، میانگین و درصدگیری) استفاده شده است. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که در طراحی و تألیف یک کتاب درسی دستکم باید ده فرایند طی شود، از سوی دیگر، در انتخاب و سازماندهی محتوای دروس مختلف افزون بر معیارهای عمومی، رعایت معیارهای ویژه برای هر ماده درسی ضروری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مبانی؛ اصول؛ فرایند؛ کتاب درسی؛ محتوا | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,018 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,924 |
||