| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,312 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,680,989 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,998,457 |
مؤلفههای اخلاق علمی و شاگردپروری در سیرة علمی- آموزشی امام خمینی(ره) | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 3، دوره 7، شماره 15، دی 1391، صفحه 65-88 اصل مقاله (272.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زاهد غفاری هشجین* 1؛ عباس کشاورز شکری1؛ محمد حسن میرزامحمدی1؛ نرگس آمر ورامینی2 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد | ||
| 2کارشناس ارشد جامعه شناسی انقلاب، دانشگاه شاهد | ||
| چکیده | ||
| مقاله حاضر به بررسی مؤلفههای اخلاق علمی و شاگردپروری در سیرة علمی- آموزشی امام خمینی(ره) میپردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل اسنادی بوده و در این باره منابع و مراجع موجود و مرتبط با موضوع مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتهها که حاصل بررسی سه سؤال پژوهشی است، نشان میدهد امام خمینی(ره) به تربیت صحیح انسان و کسب عادات و رفتارهای درست و درونی ساختن آنها توجه خاص داشته است و مسئله اساسی در زمینه تعلیم و تربیت را روح و قلب آدمی میداند و معتقد است که اگر قلب آدمی الهی شود، همه کردار، رفتار و نیات او نیز الهی خواهد شد. در این راستا سیرة علمی – آموزشی امام میتواند الگوی خوبی برای تعلیم و تعلم باشد. در ادامه مقاله تلاش شده است به مؤلفههای اخلاق علمی امام مانند نظم و تواضع، احاطه و تسلط علمی، خلاقیت و نوآوری علمی و روحیه انتقادپذیری اشاره شود. در بخش پایانی نیز مؤلفههای شاگردپروری در سه محور تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت علمی از نگاه امام مورد بحث قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امام خمینی(ره)؛ تعلیم و تربیت؛ شاگردپروری؛ اخلاق علمی؛ نظم؛ تواضع و تسلط علمی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,709 |
||