| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,307 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,611,802 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,972,432 |
روش حکمت آموزی در قرآن کریم | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 7، شماره 15، دی 1391، صفحه 7-35 اصل مقاله (364.59 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید علی حسینی زاده* 1؛ ابوطالب خدمتی2 | ||
| 1عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم | ||
| 2دانشجوی دکتری پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران | ||
| چکیده | ||
| یکی از روشهای آموزشی که قرآن کریم بر آن تأکید دارد و ویژه تعلیم و تربیت اسلامی است، روش حکمتآموزی است. این که آموزش حکمت به چه معناست و در تعلیم و تربیت اسلامی چه جایگاهی دارد، چه تفاوتی با موعظه و جدل دارد، انواع آن کدامند، چه شیوههای برای ارائه آن مطرح است، شرایط تأثیر گذاری آن کدامند، عوامل و اسباب تحصیل و یا اعطای آن کدامند، چه آثاری ممکن است بر آموزش حکمت مترتب شود، موانع تأثیر آن چیست و با چه آسیبهایی ممکن است مواجه شود، سؤالاتی است که در این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیل اسنادی و تفسیر در قرآن کریم بررسی میشود. نتایج حاصل از این تحقیق این است که حکمت به معنای یقین قلبی به علم یا عمل راست و درست مبتنی بر مبانی عقلانی است که دارای سه نوع نظری، عملی و حقیقی است و دارای آثاری چون هدایت، فرقان، عصمت و شکر است و با تحصیل، تزکیه نفس، ایمان، اخلاص، سکوت و تفکر انفاق بهترینها برای انسان حاصل میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ حکمت؛ روشهای آموزش؛ حکمتآموزی؛ حکمت در قرآن | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,020 |
||