| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,309 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,647,184 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,989,017 |
اثربخشی مهدهای قرآنی و مراکز پیش دبستانی عادی در پیشرفت مهارتهای خود تنظیمی و خواندن دانشآموزان پایه اول دبستان | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 18، اردیبهشت 1393، صفحه 139-151 اصل مقاله (312.88 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسین کارشکی* 1؛ مجید پاکدامن2؛ فاطمه قربانی3 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات | ||
| 3کارشناس ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی مراکز پیش دبستانی و مهدهای قرآنی در مهارتهای خواندن و یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان پایه اول دبستان بود. جامعه آماری،کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دبستان شهرستان فریمان در سال تحصیلی 90-91 بود. از جامعه یاد شده نمونه ای 146 نفری انتخاب شد. برخی از شرکتت کنندگان دوره پیش دبستانی را در پیش دبستانی قرآنی گذرانده بودند، برخی پیش دبستانی نرفته بودند و عده ای هم در پیش دبستانی های عادی بوده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های محقق ساخته و انطباق یافته یادگیری خودتنظیمی و مهارتهای خواندن ویژه کودکان دبستانی استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمونهای تعقیبی مربوطه تحلیل شد. نتایج نشان داد کودکانی که به پیش دبستانی قرآنی رفته اند از توانایی خواندن بالاتری نسبت به بقیه گرو هها برخوردارند و برنامههای پیش دبستانی قرآنی بر پیشرفت مهارتهای خواندن آنان تاثیر مثبتی داشته است (p</05). همچنین دانش آموزانی که قبلا در مراکز پیش دبستان بوده اند نسبت به کسانی که نبوده اند نیز از مهارتهای خواندن بهتری برخوردار بودند (p</05). همپنین نتایج نشان داد که دانش آموزانی که در مهدهای قرآنی بودند از مهارتهای خودتنظیمی با لاتری نسبت به دو گروه دیگر برخوردارند، اما به لحاظ آماری معنادار نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خود تنظیمی؛ مهارتهای خواندن؛ پیش دبستانی؛ آموزش اسلامی؛ مهد قرآن | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,025 |
||