| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 315 |
| تعداد مقالات | 2,343 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,912,646 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,129,425 |
تدوین الگوی آموزش حسابداری در تراز انقلاب اسلامی: از تخصصگرایی صرف تا مسئولیتپذیری الهی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.11056.3041 | ||
| نویسنده | ||
| سید رضا سید نژاد فهیم* | ||
| گروه حسابداری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله تلاش شده است با نگاهی انتقادی به وضعیت موجود آموزش حسابداری در ایران، الگویی ارائه شود که ضمن حفظ شایستگیهای فنی، بر مبنای ارزشهای اسلامی و فرهنگی کشور بازطراحی شده باشد. رویکرد غالب در تدریس حسابداری، متأثر از نظامهای علمی غربی و عمدتاً فارغ از بافتهای فرهنگی، ارزشی و اجتماعی ایران است. این مقاله با بهرهگیری از مبانی نظری اسلام در حوزه تعلیم و تربیت، نظریههای معاصر یادگیری و با تأکید بر ویژگیها و انتظارات نسل Z، بر ضرورت بازاندیشی در سرفصلها، محتوا و شیوههای تدریس حسابداری تأکید دارد. این پژوهش از نظر رویکرد، توسعهای محسوب میشود و روش گردآوری اطلاعات، تحلیل محتوای اسنادی و کتابخانهای است. در ادامه، چارچوبی اجرایی برای تحقق این رویکرد ارائه شده است که شامل بازنگری در برنامه درسی، توانمندسازی مدرسان، تولید منابع بومی، و اصلاح سیاستگذاری آموزشی میشود. یافتهها نشان میدهند که جهتگیری الهی–فرهنگی در آموزش حسابداری، افزون بر ارتقاء هویت اخلاقی و مسئولیتپذیری اجتماعی دانشجویان، زمینهساز تحقق عدالت اقتصادی و اعتماد عمومی در جامعه خواهد بود. این مقاله بهعنوان گامی در راستای تحول بنیادین در آموزش عالی ایران ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش حسابداری؛ اخلاق اسلامی؛ فرهنگ ایرانی؛ نسل Z؛ جهتگیری الهی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||