| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 313 |
| تعداد مقالات | 2,335 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,894,028 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,117,882 |
مقایسه دو گروه دختران نوجوان مادر شاغل و خانه دار در خودمختاری، تمایز یافتگی و مرزهای والدینی | ||
| اسلام و روانشناسی خانواده | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/ipf.2025.11506.1037 | ||
| نویسندگان | ||
| نرگس پورامینی* 1؛ جعفر هوشیاری2؛ حسن تقیان2 | ||
| 1دانشکده روانشناسی. موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت. قم | ||
| 2استادیار روانشناسی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| نوجوانی مرحله مهم و سرنوشت ساز هر انسانی است و نقش والدین به ویژه مادر در رابطه با نوجوان در سطوح فردی و اجتماعی بسیار مؤثر خواهد بود. این پژوهش با هدف مقایسه دختران نوجوان مادران شاغل و خانهدار در متغیرهای خودمختاری، تمایزیافتگی و مرزهای والدینی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، علّی-مقایسهای است. نمونه آماری این تحقیق شامل ۱۰۰ دختر نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله (۵۰ نفر با مادر شاغل و ۵۰ نفر با مادر خانهدار) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه خودمختاری هیجانی (EAS؛ سیلوربرگ و استینبرگ، ۱۹۹۴)، پرسشنامه خودمتمایزسازی (دریک و مورداک، ۲۰۰۴)، پرسشنامه مرزهای والدینی هوشیاری (1399). دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد: بین دو گروه در خودمختاری تفاوت معناداری نیست و به طور یکسانی از خودمختاری برخوردار هستند. (۰٫۰۵ < p). تمایزیافتگی در دختران مادران خانهدار بهطور معناداری بالاتر است و آنها درجات بالاتری از تمایزیافتگی را تجربه میکنند (۰٫۰۵ > p) و در مرزهای والدینی، تنها در مؤلفه مرزهای فرزندی، دختران با مادران خانهدار نمره بالاتری کسب کردند و در سایر مؤلفهها بین این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافته ها بر این نکته تاکید دارند که لازم است مادران شاغل، برنامه جدی برای جلوگیری از آسیب به تمایزیافتگی دختران خود داشته باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دختران؛ نوجوان؛ مرزهای والدینی؛ تمایزیافتگی؛ خود مختاری؛ مادرشاغل؛ مادر خانه دار | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||