| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 311 |
| تعداد مقالات | 2,333 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,881,771 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,111,182 |
مفهوم پردازی کورره به عنوان یک روش تحقیق کیفی در تربیت معلم | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2025.11198.2666 | ||
| نویسنده | ||
| مرتضی بازدار قمچی قیه* | ||
| گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| مقدمه و هدف: کلمه کورره مصدر سازنده برنامه درسی است و به گفتگوی پیچیده بین معلم و دانشآموز با تمرکز بر محتوا و مفاهیم اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر مفهوم پردازی کورره به عنوان روش تحقیق در تربیت معلم است. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی بوده که با توجه به هدف آن از روش توصیفی – تحلیلی در آن استفاده شده است. کورره به عنوان یک مفهوم مهم در مطالعات برنامه درسی به نهضت نوفهم گرایی برنامه درسی کمک کرد و به عنوان یک روش تحقیق، تأثیر زیادی بر توسعه آموزش معلمان و تحقیقات آن داشت. با این حال هیچ مقاله ای برای تحلیل گفتمان پژوهشی مرتبط با کورره انجام نشده است. از این رو، محقق به تحلیل روندهای پژوهش کورره در زمینه آموزش معلمان و برنامه درسی پرداخت. روش:برای انجام این پژوهش، محقق آثار و ادبیات برنامه درسی مرتبط با مفهوم کورره را مرور و بررسی کرد. ابتدا مفهوم کورره بررسی سپس مراحل انجام تحقیق کورره مورد مطالعه گردید. نتایج: بر اساس این پژوهش کورره به عنوان یک روش تحقیق اتوبیوگرافیک مبتنی بر پدیدارشناسی، اگزیستانسیالیسم، ،تفسیری و ساختارشکنی، روانشناسی و روان کاوی است. مهم ترین مفاهیم کلیددی پژوهش کورره در حوزه تربیت معلم شامل ذهنیت، صدا،مکان، تجربه، خودفهمی، بازسازی ذهنی و گفتگواست. همچنین بر اساس نتایج این پژوهش انواع تحقیقات کورره در حوزه تربیت معلم شامل موراد زیر است: انجام پژوهش برای فهم شیوه ها و تجارب مربیان، بررسی ذهنیت نو معلمان و دانشجو معلمان، فهم تجارب یادگیری دانش آموزان (برای نو معلمان و دانشجومعلمان) و انجام تحقیقات فلسفی و نظری در مورد مفهوم کورره. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پژوهش کیفی؛ برنامه درسی؛ کورره؛ تربیت معلم؛ خود زیست نگاری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||