| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 311 |
| تعداد مقالات | 2,328 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,841,142 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,088,235 |
مارگارت آرچر: مورفوژنز فرهنگی و عاملیت | ||
| روش شناسی علوم انسانی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2025.11080.2650 | ||
| نویسنده | ||
| مهناز فرهمند* | ||
| دپارتمان جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، یزد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده مارگارت آرچر از برجستهترین و تاثیرگذارترین نظریّهپردازان اجتماعی در چند دهۀ اخیر است که افکار وی بهطور گستردهای در میان تحلیلگران فرهنگی مؤثّر بوده است. مورفوژنز یا تکوینشکل، تأکید اصلی تحلیل او را تشکیل میدهد. وی مورفوژنز فرهنگی را با نظر به ساختار و عاملیت تحلیل می کند و در تحلیل پویایی نظام فرهنگی بر گسترش معانی فرهنگی در فرایند فرهنگی ـ اجتماعی تأکید میکند. بر همین مبنا، در این مقاله با تحلیل مفاهیم مورفوژنز فرهنگی، عاملیت، فرهنگ به تبیین نظام فکری آرچر خواهیم پرداخت. سپس با مروری مختصر از انقلاب مشروطه ایران، نحوه تغییرات فرهنگی و اجتماعی این رویداد تاریخی را از منظر قضایای فکری او تحلیل خواهیم کرد. روش تحقیق حاضر، توصیفی – تحلیلی است. یافتهها نشان میدهند که نظریه آرچر ابزاری مؤثر برای درک تعاملات بین ساختارها، عاملیتها و فرهنگ در تحول و ثبات فرهنگی جنبش مشروظه است. به گونه ای که، رقابت بین ایدههای فرهنگی مختلف و تلاش گروههای ایدئولوگ برای تغییر یا حفظ ساختارهای موجود منجر به فرآیند پویائی شکل در برخی حوزه ها در جامعه ایران شده است. در پایان، نتیجهگیری میشود که تحلیل نظریهاجتماعی آرچرمیتواند فهم عمیقی از رویدادهای تاریخی به دست دهد. کلمات کلیدی: حوزه فرهنگی، عاملیت، مورفوژنز فرهنگی، تناقض فرهنگی، انقلاب مشروطه. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حوزه فرهنگی؛ عاملیت؛ مورفوژنز فرهنگی؛ تناقض فرهنگی؛ انقلاب مشروطه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||