| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,312 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,681,982 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,998,647 |
شناسایی سبکهای فرزندپروری و الگوهای ارتباطی والد-فرزندی مبتنی بر آن در دیدگاه اسلامی؛ یک مطالعه کیفی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10895.3017 | ||
| نویسنده | ||
| محمد ثناگویی زاده* | ||
| گروه مطالعات خانواده، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین سبک های فرزندپروری و الگوهای ارتباطی والد- فرزندی مبتنی بر آن در دیدگاه اسلامی انجام شد. در این مطالعه، با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، آیات قرآن و روایات معتبر اسلامی مورد بررسی قرار گرفت تا سبک های فرزندپروری و الگوی ارتباطی والد- فرزندی مبتنی بر آن استخراج شود. نتایج پژوهش نشان داد که در روایات اسلامی، دو مؤلفه “فرصتدهی” و “مطالبهگری” والدین نقش محوری در تعیین سبکهای فرزندپروری دارند. بر اساس تحلیل مضامین، پنج سبک فرزندپروری در ارتباط والد-فرزندی قابل شناسایی است: سبک رهایی (فرصتدهی بسیار زیاد و مطالبهگری بسیارکم، ویژه تولد تا ۷ سالگی با الگوی ارتباطی تسلیمگرانه)، سبک مطالبهگری (فرصتدهی بسیار کم و مطالبهگری بسیار زیاد، ویژه ۷ تا ۱۴ سال با الگوی ارتباطی قاطعانه)، سبک تأدیبی (فرصتدهی بسیار زیاد و مطالبهگری بسیار زیاد، مخصوص ۱۴ تا ۱۶ سالگی و الگوی ارتباطی همراهانه)، سبک مشورتی (فرصتدهی متوسط و مطالبهگری متوسط، برای اواسط نوجوانی با الگوی ارتباطی مشارکتی)، و سبک گسستگی (هر دو مؤلفه بسیار کم، مختص پایان نوجوانی با الگوی ارتباطی سازشگرانه). این مدل، مطابق با سیر تکوینی رشد کودک در آموزههای دینی، معتقد است شکل و کیفیت ارتباط والد-فرزند باید به تناسب مراحل رشدی کودک تغییر کند و از الگوی تسلیم تا استقلال، مسیر تربیتی را طی کند. مدل ارائه شده میتواند مبنایی بومی و دینی برای تربیت فرزند در خانوادههای مسلمان باشد و به ارتقاء سلامت و هویت فرزندان کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبکهای فرزندپروری؛ الگوهای ارتباطی؛ والد- فرزندی؛ اسلام؛ مطالعه کیفی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||