| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 311 |
| تعداد مقالات | 2,320 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,749,190 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,024,366 |
حرمت فقهی رکود پول و دلالتهای آن برای سیاستهای پولی | ||
| جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی | ||
| دوره 22، شماره 47، مهر 1404، صفحه 35-64 اصل مقاله (718.94 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/iee.2025.11111.2523 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی کاظمی نجف آبادی* 1؛ محسن امیدوار2؛ سید هادی عربی3 | ||
| 1دانشیار گروه اقتصاد، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم. ایران | ||
| 3دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده گسترده مقدمه و اهداف: طراحی سیاستها و نهادهای پولی مطلوب در نظام اقتصادی اسلام، نیازمند استخراج قواعد زیربنایی از شریعت است. این مقاله، قاعده «ارتباطیت و سیالیت پول» را بهعنوان یکی از این قواعد بنیادین معرفی و اثبات میکند. این قاعده، که حاصل صورتبندی مفهومی از ادله متعدد شرعی است، چنین است: «پول باید همواره در خدمت به گردش درآوردن بخش حقیقی اقتصاد باشد و از دو انحراف اصلی یعنی انجماد (Hoarding) و حبس شدن در چرخههای سفتهبازانه (Speculative Trapping) مصون بماند». براساساین، پول مطلوب اسلامی باید هم بالقوه و هم بالفعل، متحرک و سیال باشد. بنیاد نظری این قاعده بر مفاهیمی مانند نظریه استخلاف در مالکیت، برکت مال در حال رشد (نماء)، مطلوبیت تولید، گردش ثروت و سهولت مبادلات استوار است. برای اثبات این قاعده، تمرکز بر دو رکن روبنایی لازم است: ۱. حرمت خروج پول از چرخه مفید اقتصادی، که از طریق تحلیل تفصیلی و فقهی مفهوم «کنز» تبیین میشود و ۲. وجوب زکات پول رایج بهعنوان سازوکاری برای تضمین این سیالیت. هدف اصلی این مقاله، بررسی عمیق مفهوم «کنز» از منظر فقهی و تفسیری، تبیین دقیق مراد آیه ۳۴ سوره توبه، معرفی مصادیق امروزین آن در اقتصاد معاصر، و نهایتاً ارائه دلالتهای آن برای سیاستگذاری پولی در یک نظام اسلامی است. این تحقیق در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که آیا حرمت کنز، مطلق و مستقل از پرداخت زکات است یا مقید به آن. روش: پژوهش حاضر با اتخاذ روش تحلیل اجتهادی، که یک رویکرد کیفیِ تفسیری-فقهی است، به تحلیل نظاممند و چندبعدی ادله شرعی پرداخته است. در این فرایند، برای فهم دقیق منابع اولیه (قرآن و سنت)، از ابزارهای تخصصی همچون ادبیات عرب (صرف، نحو و بلاغت) و لغتشناسی بهره گرفته شده است. سپس، اعتبار سندی روایات با استعانت از علم رجال و درایه ارزیابی شده و در نهایت، با بهکارگیری قواعد و مبانی اصول فقه بهعنوان منطق حاکم بر استنباط و استفاده از دانش اقتصاد برای تنقیح موضوع و تحلیل ابعاد و پیامدهای آن، استنباط فقهی-اقتصادی متناسب با مسئله پژوهش صورت پذیرفته است. فرایند تحقیق شامل این مراحل میباشد: 1. ابتدا با مرور مقالات و کتب مرتبط، دیدگاههای مختلف اندیشمندان اسلامی و اقتصادی (مانند میرمعزی، حسینی، شهید صدر، علامه طباطبایی و دیگران) در مورد مفهوم کنز و نسبت آن با زکات و پسانداز، مورد بررسی و دستهبندی قرار گرفت تا هسته اصلی اختلافات مشخص شود؛ 2. ریشه لغوی واژه «کنز» در منابع معتبر لغت عربی و کاربرد آن در تفاسیر کلیدی قرآن کریم، تحلیل شد تا ابعاد مفهومی آن فراتر از معنای سطحی «گنج مدفون» روشن شود؛ 3. سه دیدگاه اصلی مفسران و فقها درباره مراد آیه کنز (توبه، ۳۴) به تفصیل ارائه و نقد شد: الف) کنز بهمثابه مالی که زکات آن پرداخت نشده (دیدگاه مشهور)؛ ب) کنز بهمثابه هرگونه انباشت مازاد بر نیاز، مستقل از زکات؛ ج) کنز بهمثابه انباشت هزینه نشده در مصالح اجتماعی (سبیل الله). در این بخش، جایگاه تاریخی و استدلالی موضع ابوذر غفاری بهعنوان شاهدی کلیدی بر دیدگاه دوم و سوم، و همچنین، روایات ظاهراً متعارض، مورد واکاوی قرار گرفت؛ 4. درنهایت، مفهوم فقهی کنز با مفاهیم اقتصادی مدرن مانند تقاضای سفتهبازی پول کینز، پول عاطل، و نظریههای بحران مالی مینسکی مقایسه و پیامدهای اقتصادی رکود پول تحلیل شد تا مصادیق امروزین کنز و دلالتهای سیاستی آن برای نظام پولی معاصر استخراج شود. نتایج: نتایج این پژوهش نشان میدهد که مفهوم «کنز» در معنای لغوی و تفسیری، بسیار وسیعتر از صرف انباشت مالی است که زکات آن پرداخت نشده باشد. کنز به هر نوع جمعآوری، انباشت و راکد گذاشتن ثروت اطلاق میشود که آن را از چرخه مفید اقتصادی و اجتماعی خارج کند. تحلیل تفسیری آیه ۳۴ سوره توبه و بررسی شواهد تاریخی، بهویژه موضع قاطع ابوذر غفاری، دیدگاه مشهور مبنی بر کفایت پرداخت زکات برای رفع حرمت کنز را رد میکند. نظریه منتخب این مقاله آن است که حرمت کنز، حکمی تأسیسی و مطلق است. براساساین، کنز حرام عبارت است از هرگونه انباشت ثروت (بهویژه پول) که دو ویژگی داشته باشد: ۱. از نظارت ولیّامر و حاکمیت اسلامی پنهان بماند و ۲. با وجود نیاز جامعه و وجود مسیر برای انفاق در راه خدا (فی سبیل الله)، از جریان خارج شده و در مسیر خیر عمومی (شامل مصارف واجب، مستحب و سرمایهگذاری مولد) به کار گرفته نشود. «سبیل الله» در این آیه مفهومی عام دارد و شامل هر مسیر مشروعی است که به صلاح فرد و جامعه بینجامد. از منظر اقتصادی، مصداق امروزین کنز، «خارج شدن پول از بخش واقعی اقتصاد» است. این پدیده میتواند در قالب نگهداری پول نقد، سپردههای بانکی راکد که به سرمایهگذاری مولد هدایت نمیشوند، یا حبس منابع مالی در چرخههای سفتهبازی با حاصل جمع صفر رخ دهد. این رکود پول، همانگونهکه شهید صدر و کینز تحلیل کردهاند، به اختلال در عرضه و تقاضا، کاهش تولید، افزایش بیکاری و بیثباتی مالی منجر میشود. بحث و نتیجهگیری: نتیجه نهایی این مقاله، اثبات حرمت مطلق کنز بهمثابه هرگونه انباشت غیرمولد پول است که آن را از چرخه اقتصاد حقیقی خارج میکند. این حکم، صرفاً یک توصیه اخلاقی نیست، بلکه یک قاعده فقهی الزامآور با دلالتهای سیاستی عمیق برای نظام پولی و بانکی است و در مسیر استنباط «قاعده ارتباطیت و سیالیت پول» قرار میگیرد. پذیرش این نظریه، مدلهای اقتصادی رایج را (که بخش پولی را از بخش واقعی جدا میدانند)، برای یک نظام اسلامی ناکارآمد میکند. براساساین، بانک مرکزی نمیتواند یک سیاستگذار منفعل باشد، بلکه وظیفه دارد نقدینگی را به سمت فعالیتهای مولد هدایت کند. این امر مستلزم نظارت دقیق بر سرعت گردش پول در بخشهای مختلف اقتصاد و استفاده از ابزارهای سیاستی هدفمند (مانند نسبت ذخیره قانونی هوشمند) برای جلوگیری از شکلگیری «کنز سیستمی» است. این مسئولیت، مشترکاً برعهده فرد (در نحوه مدیریت پسانداز)، جامعه (در نظارت بر نهادهای مالی) و حکومت (در تنظیمگری فعالانه) قرار دارد. امروزه، با ظهور فناوریهای مالی نوین مانند پول دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، امکان رصد دقیق جریان پول و پیادهسازی سیاستهایی برای اعمال هزینه بر پول راکد (نظیر ایده «پول ممهور» گزل) فراهم شده است. این فناوریها میتوانند ابزار تحقق هدف غایی این حکم فقهی، یعنی تضمین خدمت پول به اقتصاد واقعی، جلوگیری از بحرانهای مالی و حذف کامل رانت حاصل از کمیابی سرمایه (مرگ تدریجی رانتخوار) باشند. تقدیر و تشکر: از تمام استادان و بزرگوارانی که در به ثمر رسیدن این پژوهش یاریگر بودهاند، کمال تشکر و قدردانی را دارم. تعارض منافع: نویسنده اعلام میکند که در انجام این پژوهش، هیچگونه تعارض منافعی وجود نداشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پول؛ انباشت ثروت؛ حرمت کنز؛ سیاست پولی؛ سفتهبازی؛ فقه اقتصادی اسلام | ||
| مراجع | ||
|
منابع
* قرآن کریم.
ابنشعبه حرّانی، حسن بن علی (1363ق). تحف العقول. مصحح: ع. غفاری، چاپ دوم. قم: جامعه مدرسین.
ابنکثیر، اسماعیل بن عمر (1419ق). تفسیر القرآن العظیم، محقق: محمدحسین شمسالدین. بیروت: دارالکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
ابنمنظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب، محقق جمالالدین میردامادی، چاپ سوم. بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر.
استرآبادی، محمد بن علی بن ابراهیم (1394ق). آیات الأحکام فی تفسیر کلام الملک العلام، جلد 1. تهران: کتابفروشی معراجی.
اسکافی، محمد بن همام (1404ق). التمحیص. قم: مدرسة الإمام المهدى.
آدم، محمد (1422ق). اقتصادیات تنمیة المال فی الإسلام فی فکر الشهید. النبا، 61. https://annabaa.org/nba61/iqtesadiat.htm
ثعلبی، احمد بن محمد (1422ق). کشف و البیان (تفسیر الثعلبی)، ابنعاشور، ابی محمد، محقق: نظیر ساعدی، مراجعة و تدقیق. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
حسینی عاملی، سیدمحمدجواد (1419ق). مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلامة (ط - الحدیثة)، جلد 11. قم: مؤسسة آل البیتb لإحیاء التراث.
حسینی، سیدرضا (1389). تحلیل کنز از دیدگاه فقه و اقتصاد. معرفت اقتصاد اسلامی، 1(111)، 83-113.
حسینی، سیدعقیل (۱۴۰۴). مؤلفههای اساسی نظام پولی ایدهآل. تهران: پژوهشکده امور اقتصادی.
حسینی، سیدرضا، بهرامی، حسین، و زارعیمحمودآبادی، محمد (1404). شناسایی و اولویتبندی شاخصهای دینی مؤثر بر معیشت و رفاه عمومی در اقتصاد اسلامی با روش تحلیل سلسلهمراتبی. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی، 22(44)، 141-166. https://doi.org/10.30471/MSSH.2025.10907.2635 حکیمی، محمدرضا، حکیمی، محمد و حکیمی، علی (۱۳۸۰). الحیاة، ترجمه احمد آرام، جلدهای ۱-۶. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حلّی، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی (1412 ق). منتهى المطلب فی تحقیق المذهب: فقه استدلالى تطبیقى (جلد 8). مشهد: مجمع البحوث اسلامی.
حلّی، علامه، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی (۱۴۱۴ق). تذکرة الفقهاء، چاپ اول، ج۱۷. مؤسسه آل البیتb.
حلّی، نجمالدین، جعفر بن حسن (۱۴۰۷ق). المعتبر فی شرح المختصر، چاپ اول، ج2. قم: مؤسسه سید الشهداءj.
حمدی، محمد بن صالح (۲۰۱۵). نظریه الاستخلاف فی الأموال فی الاقتصاد الإسلامی. قاهره، مصر: دار السلام.
خویی، سید ابوالقاسم موسوی (۱۴۱۸الف). التنقیح فی شرح العروة الوثقی. چاپ اول، ۶ جلد. تحت اشراف جناب آقای لطفی. قم.
خویی، سید ابوالقاسم موسوی (۱۴۱۸ب). موسوعة الإمام الخوئی. چاپ اول، ۳۳ جلد. قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی.
داودی، پرویز و عیسوی، محمود (۱۳۸۹). بحرانهای اقتصادی و راهحل اقتصاد اسلامی. مجله اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، ۱(۱)، 107-130.
زبیدی، محمد مرتضی حسینی (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس، محققان: علی هلالی و علی سری، چاپ اول. بیروت: دارالفکر.
شفیعینژاد، عباس، و نظری، حسنآقا (1400). بررسی احکام پول و دلالتهای آن بر طراحی نظام پولی. جستارهای اقتصادی ایران، 18(35)، 67-87.
شهید ثانی، زینالدین بن علی (بیتا). رسائل الشهید السعید الفقیه زین الدین علی الجبعی العاملی. ۱ج. قم: مکتبة بصیرتی.
شیخ حر عاملى، محمد بن حسن (۱۴۰۹ق). وسائل الشیعة. جلد ۳۰. قم: مؤسسة آل البیتb.
شیخ طوسی، محمد بن حسن (1414ق). الأمالی. به کوشش مؤسسة البعثة. قم: دار الثقافة.
شیخ طوسی، محمد بن حسن(بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
شیخ مفید، محمد بن محمد (۱۴۱۳ ق). الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد. جلد ۱-۲؛ تحقیق: مؤسسة آل البیتb. قم: کنگره شیخ مفید.
صدر، محمد باقر (۱۴۱۷ق). إقتصادنا. قم: مکتب الإعلام الإسلامی. مرکز النشر.
صدر، محمدباقر (۱۴۳۴ق).. موسوعة الشهید السید محمد باقر الصدر. ۲۱ج. قم: پژوهشگاه علمی تخصصی شهید صدر، دار الصدر.
صنعانی، عبدالرزاق بن همام (۱۴۱۱). تفسیر القرآن العزیز المسمى تفسیر عبدالرزاق. چاپ اول، جلدهای ۱-۲. بیروت: دارالمعرفة.
طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۰ق). المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ دوم، جلد ۲۰. بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
طبرانی، سلیمان بن أحمد (2008م). التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم. 6 جلد. اردن: دار الکتاب الثقافی. اربد.
طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. ف. یزدی طباطبایی و ه. رسولی، مصححان، چاپ سوم، 10 جلد. تهران: ناصر خسرو.
طبرسی، فضل بن حسن (1412ق). تفسیر جوامع الجامع، مصحح ابوالقاسم گرجی. قم: حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت.
طبری، محمد بن جریر (۱۴۱۲). جامع البیان فى تفسیر القرآن (تفسیر الطبرى). چاپ اول، جلدهای ۱-۳۰. بیروت: دارالمعرفة.
العبیدی، إبراهیم عبداللطیف (2011). الادخار مشروعیته وثمراته. دبی: دائرة الشؤون الإسلامیة والعمل الخیری.
العمومری، عبدالغنی (۲۰۱۸). الاحتکار والادخار والاکتناز فی الفقه الإسلامی. مجلة الاقتصاد الإسلامی العالمیة، ۷۶، ۳۸-۴۸.
عیاشی، محمد بن مسعود (1380ق). التفسیر (تفسیر العیاشی). محقق هاشم رسولی. تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة.
فراهیدی، خلیل بن احمد (1409ق). کتاب العین. چاپ دوم. قم: نشر هجرت.
فیومی، احمد بن محمد (1414ق). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر. چاپ دوم. قم: موسسه دار الهجرة.
قمی، علی بن ابراهیم (۱۳۶۳). تفسیر القمی. ویرایش: ت. موسوی جزایری، چاپ سوم، جلدهای ۱-۲. قم: دارالکتاب.
کاشف الغطاء، جعفر بن خضر نجفی (۱۴۲۲ق). کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغراء. چاپ اول، جلد 4. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
کاظمی، جواد بن سعد الاسدی الفاضل (1365). مسالک الأفهام إلى آیات الأحکام، تحقیق محمدباقر بهبودی و دیگران، جلد ۲، چاپ دوم. تهران: مکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی، تصحیح علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، چاپ چهارم، 8 جلد. تهران: دار الکتب الاسلامیة.
گرامی، محمدعلی (۱۳۸۵). درباره مالکیت خصوصی در اسلام. جلد ۱. قم: دفتر حضرت آیت الله العظمی گرامی.
محمدی ریشهری، م (1397). توسعه اقتصادی بر پایه قرآن و حدیث، ترجمه س. ا. حسینی. قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
محمودی گلپایگانی، سید محمد (۱۳۸۹). تحلیل فقهی احکام کنز. فقه و مبانی حقوق اسلامی، ۲(۴۰)، ۱۱۹-۱۴۳.
المصری، رفیق یونس. (۲۰۰۹). بحوث فی الإقتصاد الإسلامی. دمشق: دارالمکتبی.
مطهری، مرتضی (1376). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. ۳۴ج. تهران: صدرا.
مظهر قراملکی، مهدی، یوسفی شیخ رباط، محمدرضا، و الهی، ناصر (1402). معیارهای ارزیابی فهم ادلّه لفظی در فقه معاملات (مطالعه موردی: تعلّق زکات بر پولهای اعتباری). فقه و اجتهاد، 10(19)، 35-54.
مقدّس اردبیلی، ا. ب. م. (بیتا). زبدة البیان فی أحکام القرآن. تحقیق م. ب. بهبودی، چاپ اول، تهران: مکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة.
منتظری، حسین علی نجفآبادی (۱۴۰۹ق). دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الإسلامیة. چاپ دوم، ۴ جلد. قم: نشر تفکر.
منتظری، حسین علی نجفآبادی (۱۴۰۹ق). کتاب الزکاة. جلد 1. قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة.
میرمعزی، سیدحسین (1382). مفهوم کنز از دیدگاه علم اقتصاد و اندیشمندان اسلامی. نامه مفید، 35، 23-40.
نجفی، محمدحسن (صاحب جواهر). (1404ق). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام. چاپ هفتم، جلد 13. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
نراقی، مهدی بن ابیذر، مظفر، محمد رضا، و کلانتر، محمد (بیتا). جامع السعادات. ۳ج. بیروت-لبنان: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
واعظ برزانی، محمد و ایزدخواستی، حجت (۱۳۹۰). تحلیل نقش نرخ بهره پولی در بحرانهای اقتصادی نظام سرمایهداری: رویکرد اسلامی. اقتصاد اسلامی، 11(۴۴)، ۷۷-104.
واعظ، محمد و معینی، شهرام (1392). سفتهبازی کوتاهمدت در بازارهای اقتصادی و مالی (بررسی فقهی-اقتصادی). جستارهای اقتصادی ایران، 10(20)، 29-56.
References * The Holy Quran ‘Ayyāshī, M. ibn M. (1961/1380 A.H.). Tafsīr al-‘Ayyāshī [The Exegesis of al-‘Ayyāshī] (H. Rasouli, Ed.). Maktabat al-‘Ilmiyyah al-Islāmiyyah. [In Arabic] Adam, M. (2002). Iqtisadiat tanmiyat al-mal fi al-Islam fi fikr al-shahid [The Economics of Wealth Development in Islam in the Thought of the Martyr]. Al-Naba’, 61. Retrieved from https://annabaa.org/nba61/iqtesadiat.htm [In Arabic] Al-’Amūmarī, A. (2018). Al-Ihtikār wal-Iddikhar wal-Iktināz fi al-Fiqh al-Islāmī [Monopoly, Saving, and Hoarding in Islamic Jurisprudence]. Majallat al-Iqtisād al-Islāmī al-’Ālamiyyah, 76, 38–48. [In Arabic] Al-’Ubbaydī, I. A. L. (2011). Al-Iddikhar: Mashru‘iyyatuhu wa thamaratih [Saving: Its Legitimacy and Fruits]. Department of Islamic Affairs and Charitable Activities. [In Arabic] Al-Misrī, R. Y. (2009). Buhuth fi al-Iqtisād al-Islāmī [Research in Islamic Economics]. Dar Al-Maktabi. [In Arabic] Al-Sadūq, M. ibn A. (1993/1413 A.H.). Al-Irshād fi ma‘rifat ḥujaj Allāh ‘alā al-‘ibād [Guidance in the Knowledge of God’s Proofs over His Servants] (Vols. 1–2). Shaykh al-Mufid Congress. [In Arabic] Astarābādi, M. ibn A. (1974/1394 A.H.). Āyāt al-Aḥkām fi tafsīr kalām al-malik al-‘allām [Verses of Rulings in the Exegesis of the Word of the All-Knowing King] (Vol. 1). Me’raji Bookstore. [In Persian] Davoūdī, P., & Eisavi, M. (2010). Bohrān-hāye eqtesādī va rāh-e hal-e eqtesād-e eslāmī [Economic Crises and the Solution of Islamic Economics]. Journal of Economics of Shahid Beheshti University, 1(1), 107–130. [In Persian] Fayūmī, A. ibn M. (1994/1414 A.H.). Al-Miṣbāḥ al-munīr fi gharīb al-sharḥ al-kabīr [The Luminous Lamp on the Strange Words of the Great Commentary] (2nd ed.). Dar al-Hijrah Institute. [In Arabic] Fisher, I. (1933). Stamp scrip. Adelphi Company. Gerāmī, M. A. (2006). Darbare-ye mālkiyat-e khosūsī dar Eslām [On Private Property in Islam] (Vol. 1). Office of Grand Ayatollah Gerami. [In Persian] Gesell, S. (1958). The natural economic order (P. Pye, Trans.). Peter Owen Limited. (Original work published 1916) Hakimī, M. R., Hakimī, M., & Hakimī, A. (2001). Al-Ḥayāt (A. Aram, Trans.; Vols. 1–6). Daftar-e Nashr-e Farhang-e Eslami. [In Persian] Hamdi, M. ibn S. (2015). Nazariyyat al-istikhlāf fi al-amwāl fi al-iqtisād al-islāmī [The Theory of Vicegerency of Wealth in the Islamic Economy]. Dar al-Salam. [In Arabic] Hosseini Amelī, S. M. J. (1998/1419 A.H.). Miftah al-karāmah fi sharḥ qawā‘id al-‘allāmah [The Key of Dignity in Explaining the Rules of al-‘Allamah] (Modern ed., Vol. 11). Aal al-Bayt Institute for the Revival of Heritage. [In Arabic] Hosseini, S. A. (2025). Mo‘alefeh-hāye asāsī-ye nezām-e pūlī-ye ide‘āl [The Fundamental Components of an Ideal Monetary System]. Economic Affairs Research Institute. [In Persian] Hosseini, S. R. (2010). Tahlīl-e kanz az didgāh-e fiqh va eqtesād [An Analysis of Kanz from the Perspective of Jurisprudence and Economics]. Marefat-e Eqtesād-e Eslāmī, 1(2), 83–113. [In Persian] Hosseini, S. R., Bahrami, H., & Zarei Mahmoudabadi, M. (2025). Identifying and prioritizing religious indicators for livelihood and public welfare in an Islamic economy: An Analytic Hierarchy Process (AHP) approach. Journal of Economic Essays; an Islamic Approach, 22(46), 137–170. https://doi.org/10.30471/MSSH.2025.10907.2635 Ibn Kathir, I. ibn U. (1999/1419 A.H.). Tafsīr al-Qur’ān al-‘azīm [Exegesis of the Great Qur’an] (M. H. Shams al-Dīn, Ed.). Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah. [In Arabic] Ibn Manzūr, M. ibn M. (1994/1414 A.H.). Lisān al-‘Arab [The Arab Tongue] (3rd ed.). Dar al-Fikr. [In Arabic] Ibn Shu‘bah al-Harrānī, H. ibn A. (1944/1363 A.H.). Tuhaf al-‘uqul [The Masterpieces of the Minds] (A. Ghaffarī, Ed.; 2nd ed.). Jāme‘-ye Modarresīn. [In Arabic] Iskāfī, M. ibn H. (1984/1404 A.H.). Al-Tamhīs [The Scrutiny]. Imam Mahdī (A.S.) School. [In Arabic] Kāshīf al-Ghītā’, J. ibn K. N. (2001/1422 A.H.). Kashf al-ghita’ ‘an mubhamāt al-sharī‘ah al-gharrā’ [Unveiling the Cover from the Ambiguities of the Radiant Shari’ah] (Vol. 4). Islamic Promotions Office of the Qom Seminary. [In Arabic] Kazimī, J. ibn S. (1986). Masālik al-afhām ilā āyāt al-aḥkām [The Paths of Understanding to the Verses of Rulings] (M. B. Behboudī et al., Eds.; 2nd ed., Vol. 2). Maktabat al-Murtadawiyyah. [In Persian] Keynes, J. M. (1936). The general theory of employment, interest, and money. Macmillan. Khoei, S. A. Q. M. (1997/1418 A.H.a). Al-Tanqīḥ fi sharḥ al-‘urwat al-wuthqā [Refinement in the Commentary on The Firmest Handle] (6 Vols.). Lutfi’s Supervision. [In Arabic] Khoei, S. A. Q. M. (1997/1418 A.H.b). Mawsū‘at al-Imām al-Khoei [The Encyclopedia of Imam al-Khoei] (33 Vols.). Imam al-Khoei’s Heritage Revival Institute. [In Arabic] Kulayni, M. ibn Y. (1987/1407 A.H.). Al-Kāfī [The Sufficient] (A. A. Ghaffarī & M. Akhundī, Eds.; 4th ed., 8 Vols.). Dar al-Kutub al-Islamiyyah. [In Arabic] Mahmoudi Golpayegani, S. M. (2010). A Jurisprudential Analysis of the Rulings of Kanz. Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, 2(40), 119–143. Retrieved from https://jfil.srbiau.ac.ir/article_4257.html [In Persian] Mazhar Gharamaleki, M., Yousefi Sheikhrobat, M. R., & Elahi, N. (2023). Criteria for Evaluating the Understanding of Verbal Evidence in the Jurisprudence of Transactions (Case Study: Zakat on Credit Money). Fiqh and Ijtihad, 10(19), 35–54. [In Persian] Minsky, H. P. (2008). Stabilizing an unstable economy. McGraw-Hill. Mirmoez’zi, S. H. (2003). The Concept of Kanz from the Viewpoint of Economics and Islamic Scholars. Nameh-ye Mofid, (35), 23–40. [In Persian] Mohammadi Rey Shahri, M. (2018). Tose’e-ye eqtesādī bar pāye-ye Qur’ān va hadith [Economic Development Based on the Qur’an and Hadith] (S. A. Hosseini, Trans.). Dar al-Hadith Publications. [In Persian] Montazeri, H. A. N. (1989/1409 A.H.a). Dirasāt fi wilāyat al-faqīh wa fiqh al-dawlah al-islāmiyyah [Studies on the Guardianship of the Jurist and the Jurisprudence of the Islamic State] (2nd ed., 4 Vols.). Nashr-e Tafakkor. [In Arabic] Montazeri, H. A. N. (1989/1409 A.H.b). Kitāb al-zakāt [The Book of Zakat] (Vol. 1). Al-Markaz al-‘Ālamī lil-Dirāsāt al-Islāmiyyah. [In Arabic] Motah’hari, M. (1997). Majmū‘e-ye asār-e ostād shahīd Motah’hari [The Collected Works of Martyr Professor Motah’hari] (34 Vols.). Sadra Publications. [In Persian] Muqaddas Ardabilī, A. (n.d.). Zubdat al-bayān fi aḥkām al-Qur’ān [The Essence of Exposition on the Rulings of the Qur’an] (M. B. Behboudī, Ed.; 1st ed.). Maktabat al-Murtadawiyyah. [In Arabic] Najafī, M. H. (1984/1404 A.H.). Jawāhir al-kalām fi sharḥ sharā’i‘ al-Islām [Jewels of Speech in the Commentary on the Laws of Islam] (7th ed., Vol. 13). Dar Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī. [In Arabic] Naraqī, M. ibn A. D., et al. (n.d.). Jāmi‘ al-sa‘ādāt [The Collector of Felicities] (3 Vols.). Al-A‘lami Institute for Publications. [In Arabic] Qummī, A. ibn I. (1984). Tafsīr al-Qummī [The Exegesis of al-Qummī] (T. Musavi Jazāyerī, Ed.; 3rd ed., Vols. 1–2). Dar al-Kitāb. [In Arabic] Sadr, M. B. (1996/1417 A.H.). Iqtisādunā [Our Economics]. Maktab al-I‘lām al-Islāmī, Markaz al-Nashr. [In Arabic] Sadr, M. B. (2013/1434 A.H.). Mawsū‘at al-Shahīd al-Sayyid Muḥammad Bāqir al-Sadr [The Encyclopedia of the Martyr Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr] (21 Vols.). Shahid Sadr Specialized Scientific Research Institute. [In Arabic] San‘ānī, A. R. ibn H. (1991/1411 A.H.). Tafsīr al-Qur’ān al-‘azīz [Exegesis of the Mighty Qur’an] (1st ed., Vols. 1–2). Dar al-Ma‘rifah. [In Arabic] Shafi‘inejad, A., & Nazari, H. A. (2021). A Study on the Rulings of Money and Its Implications for Monetary System Design. Iranian Journal of Economic Research, 18(35), 67–87. [In Persian] Shahid Thani (al-Jubā’ī al-‘Āmīlī, Z. D. ibn A.). (n.d.). Rasā’il al-Shahīd al-Sa‘īd [The Epistles of the Martyred Jurist]. Maktabat Basiratī. [In Arabic] Shaykh al-Hurr al-‘Āmīlī, M. ibn H. (1989/1409 A.H.). Wasā’il al-Shī‘ah [The Means of the Shi’a] (Vol. 30). Aal al-Bayt Institute. [In Arabic] Shaykh Tūsī, M. ibn H. (1994/1414 A.H.). Al-Amālī [The Dictations]. Dar al-Thaqāfah. [In Arabic] Shaykh Tūsī, M. ibn H. (n.d.). Al-Tibyān fi tafsīr al-Qur’ān [The Clarification in the Exegesis of the Qur’an]. Dar Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī. [In Arabic] Tabārānī, S. ibn A. (2008). Al-Tafsīr al-kabīr: Tafsīr al-Qur’ān al-‘azīm [The Great Exegesis: Exegesis of the Mighty Qur’an] (6 Vols.). Dar al-Kitāb al-Thaqāfī. [In Arabic] Tabarī, M. ibn J. (1992/1412 A.H.). Jāmi‘ al-bayān fi tafsīr al-Qur’ān [The Comprehensive Clarification in the Exegesis of the Qur’an] (1st ed., 30 Vols.). Dar al-Ma‘rifah. [In Arabic] Tabarsī, F. ibn H. (1992/1412 A.H.). Tafsīr jawāmi‘ al-jāmi‘ [The Exegesis of the Compendium of Compendia] (A. Gorgī, Ed.). Management Center of the Qom Seminary. [In Arabic] Tabarsī, F. ibn H. (1993). Majma‘ al-bayān fi tafsīr al-Qur’ān [The Compilation of Elucidation in the Exegesis of the Qur’an] (3rd ed., 10 Vols.). Nāser Khosrow. [In Arabic] Tabataba’ī, M. H. (1971/1390 A.H.). *Al-Mīzān fi tafsīr al-Qur. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |
||