| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 315 |
| تعداد مقالات | 2,340 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,911,205 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,128,598 |
مدلسازی تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر بالندگی حرفهای کارکنان با نقش میانجی انگیزه به اشتراک گذاری دانش | ||
| فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
| دوره 12، شماره 25، مهر 1404، صفحه 87-123 اصل مقاله (927.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/rsm.2025.11250.1496 | ||
| نویسندگان | ||
| جعفر بیک زاد* 1؛ خلیل کریمی راد2 | ||
| 1دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (نویسنده مسئول). | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده گسترده مقدمه و اهداف: در محیطهای پیچیده، متحول و پرریسک امروزی، بهویژه در صنایع زیربنایی و استراتژیک مانند صنعت گاز، سازمانها بیش از هر زمان دیگری با چالشهای متعدد در زمینه جذب، حفظ و توسعه سرمایه انسانی خود روبهرو هستند. صنعت گاز به دلیل نقش حیاتی در تأمین انرژی کشور، حساسیت امنیتی بالا، وابستگی گسترده بخشهای صنعتی و خانگی به خدمات آن و نیز ضرورت پاسخگویی به تغییرات فناورانه و الزامات زیستمحیطی، نیازمند کارکنانی است که نهتنها از مهارتهای فنی و تخصصی کافی برخوردار باشند، بلکه انگیزه، تعهد و سرزندگی شغلی لازم برای مواجهه با شرایط پویا و غیرقابل پیشبینی را نیز دارا باشند. در این میان، شرکت گاز استان آذربایجانشرقی بهعنوان یکی از سازمانهای کلیدی کشور، مأموریت خطیری در تأمین انرژی پایدار منطقهای و ملی برعهده دارد. اهمیت این سازمان تنها به ارائه خدمات فنی و عملیاتی محدود نمیشود، بلکه به نقش آن در حفظ رفاه اجتماعی، تداوم فعالیتهای اقتصادی و ارتقای امنیت انرژی کشور نیز گره خورده است. تحقق این مأموریتها بدون برخورداری از کارکنانی توانمند، متعهد و برخوردار از بالندگی حرفهای میسر نخواهد بود. بنابراین، این شرکت نیازمند رویکردهایی نوین و اثربخش در مدیریت منابع انسانی است که بتواند بین اهداف سازمانی و نیازها و ارزشهای کارکنان تعادل برقرار کرده و زمینهساز افزایش انگیزه و اشتیاق آنان برای مشارکت فعال در فرایندهای سازمانی شود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر مدلسازی تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر بالندگی حرفهای کارکنان با نقش میانجی انگیزه به اشتراکگذاری دانش در شرکت گاز استان آذربایجانشرقی میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش دربرگیرندۀ کارکنان شرکت گاز استان آذربایجانشرقی به تعداد 516 نفر است که از این تعداد 220 نفر بهعنوان نمونۀ آماری براساس فرمول کوکران برآورد و به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامههای مدیریت منابع انسانی اسلامی نیکنامجو (1396)، بالندگی حرفهای کارکنان اسپایدرز (2007) و انگیزه به اشتراکگذاری دانش گیوای و همکاران (2000) میباشد. برای محاسبه روایی ابزار پژوهش، از روایی صوری استفاده شد که مورد تأیید اساتید و کارشناسان قرار گرفت. به منظور تحلیل پایایی ابزار پژوهش، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. به منظور اطمینان یافتن از وجود و یا عدم وجود رابطه علّی میان متغیرهای پژوهش و بررسی تناسب دادههای مشاهده شده با مدل مفهومی پژوهش، فرضیههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS3) آزمون شدند. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی اسلامی بر بالندگی حرفهای کارکنان با ضریب مسیر (593/0= β) و ضریب معناداری (474/9=t) تأثیر معناداری دارد. مدیریت منابع انسانی اسلامی بر انگیزه به اشتراکگذاری دانش با ضریب مسیر (690/0= β) و ضریب معناداری (656/19= t) تأثیر دارد. انگیزه به اشتراکگذاری دانش بر بالندگی حرفهای کارکنان با ضریب مسیر (291/0= β) و ضریب معناداری (123/4= t) تأثیر دارد. همچنین، برای بررسی نقش میانجی در این پژوهش از آزمون سوبل استفاده شده است. در این آزمون با استفاده از ضریب غیر استاندارد مسیر و خطای استاندارد آن آزمون اجرا میشود و نتایج بیانگر آن است که مقدار z-value حاصل از آزمون سوبل در مورد نقش میانجی انگیزه به اشتراکگذاری دانش در تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر بالندگی حرفهای کارکنان، مقدار 013/4 به دست آمد که بیش از 96/1 میباشد. بنابراین در سطح اطمینان 99% فرضیه H0 رد و فرضیه H1 تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت انگیزه به اشتراکگذاری دانش در تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر بالندگی حرفهای کارکنان نقش میانجی ایفا میکند. بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی اسلامی تأثیر معناداری بر بالندگی حرفهای کارکنان و همچنین بر انگیزه آنان برای اشتراکگذاری دانش دارد. علاوه بر این، نتایج حاکی از آن است که انگیزه به اشتراکگذاری دانش نیز خود بهطور مستقیم بر بالندگی حرفهای کارکنان اثرگذار است. همچنین، نقش میانجی انگیزه به اشتراکگذاری دانش در رابطه میان مدیریت منابع انسانی اسلامی و بالندگی حرفهای کارکنان مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که مدیریت منابع انسانی اسلامی نهتنها بهصورت مستقیم بر بالندگی حرفهای کارکنان اثر میگذارد، بلکه از طریق تقویت انگیزه آنان برای به اشتراکگذاری دانش نیز نقشی غیرمستقیم در این زمینه ایفا میکند. به عبارت دیگر، اجرای اصول و ارزشهای اسلامی در مدیریت منابع انسانی موجب ایجاد محیطی مثبت، حمایتگر و اعتمادآفرین در سازمان میشود؛ محیطی که کارکنان در آن تمایل بیشتری به تبادل تجربیات و دانش خود پیدا میکنند. این فرایند بهمثابه یک سازوکار میانجی عمل کرده و زمینهساز ارتقای یادگیری سازمانی و رشد حرفهای کارکنان میگردد. بنابراین، میتوان گفت تأثیر نهایی مدیریت منابع انسانی اسلامی بر بالندگی حرفهای زمانی به حداکثر میرسد که انگیزه به اشتراکگذاری دانش نیز در سازمان تقویت شود. در چنین شرایطی، مدیریت منابع انسانی اسلامی و انگیزه اشتراکگذاری دانش همانند دو حلقه مکمل عمل کرده و مسیر توسعه فردی و شغلی کارکنان را هموارتر میسازند. تقدیر و تشکر: بدینوسیله مراتب قدردانی و سپاس صمیمانه خود را از کلیه کارکنان و مدیران محترم شرکت گاز استان آذربایجان شرقی، که با همکاری و همراهی ارزشمند خود زمینه انجام این پژوهش را فراهم نمودند، ابراز میداریم. همچنین از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب که با حمایتهای علمی و پژوهشی خود نقش مهمی در پیشبرد این تحقیق ایفا نمود، نهایت تقدیر و تشکر به عمل میآید. تعارض منافع: در این پژوهش هیچگونه تعارض منافعی وجود ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت منابع انسانی اسلامی؛ بالندگی حرفهای؛ انگیزه به اشتراکگذاری دانش | ||
| مراجع | ||
|
منابع
احمدی، یوسفرضا، ذاکری، امیر، رضوی، فاطمه، و صارمی، محمدصادق (1403). بررسی عوامل تأثیرگذار بر اشتراکگذاری دانش در روابط بین سازمانی مشارکتی (مورد مطالعه: سامانه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان). فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 11(40)، 81-112. doi:10.22054/jks.2023.75408.1602
بخشانی، صفیه، باقرپور ولاشانی، محمدعلی، و عباسزاده، محمدرضا (1403). شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش در مؤسسات حسابرسی. فصلنامه دانش حسابرسی، 24(94)، 92-125. https://ensani.ir/file/download/article/6750486873bc1-9414-1403-5.pdf.
پروین، نازدار، کشاورز، لقمان، فراهانی، ابوالفضل، و رضایی صوفی، مرتضی (1400). واکاوی ابعاد و مؤلفههای ارتقای بالندگی حرفهای معلمان تربیتبدنی براساس گراند تئوری. فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 8(1)، 11-28. doi:10.30473/fmss.2021.56796.2241
دولتی یوسفآباد، نجمه (1403). بررسی تأثیر اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی اسلامی بر تسهیم دانش و سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه پیام نور شهر مشهد). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور مرکز سمنان. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c34700de536dacb97612c1704cdb11e2
دهقانیزاده بغدادآباد، اکرم (1402). تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی اسلامی بر عملکرد پایدار منابع انسانی با توجه به نقش میانجی تعهد در بین کارکنان بیمارستان فاطمه الزهرا مهریز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور مرکز مهریز. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7a7691399d0dadca60a868aa025d4216
شادپیروز، عباس، کیذوری، امیرحسین، زیرک، مهدی، و مؤمنی مهمویی، حسین (1402). کاوش فرایند بالندگی حرفهای مدیران در دانشگاه فرهنگیان: نظریه دادهبنیاد. فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمانها، ۱۲(۴)، 143-176. http://journalieaa.ir/article-1-620-fa.html
صرامی، رضا (1403). تبیین مؤلفههای رهبری با نفوذ در راستای ارتقا بالندگی حرفهای مدیران ارشد (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، مرکز پیامنور شاهین شهر. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/3efc6a6f3fd869b0a133fe3670691c3a
عربشاهی کریزی، احمد، و اسدی قلعهنی، علیرضا (1401). تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر توانمندی کارکنان و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه). فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 11(23)، 219-240. doi:10.22034/miu.2022.1084
عربشاهی کریزی، احمد، و غلامینژاد، علیرضا (1400). بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر فضیلت سازمانی با نقش میانجی اخلاق کاری. فصلنامه آموزش علوم دریایی، 8(1)، 45-59. doi: 10.22034/rmt.2021.46483
عموسلطانی، مرضیه (1402). بررسی رابطه سواد دیجیتال و بالندگی حرفهای معلمان دوره ابتدایی شهرستان خمینیشهر در سال تحصیلی 1403-1402. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان اصفهان. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/fcb33125c35409999c86b3e82abc6225
قاسمزاده، داود و علیزاده اقدم، محمدباقر (1403). مطالعه جامعهشناختی نقش جمعگرایی فرهنگی در اشتراک دانش (موردمطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز). فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 11(41)، 63-84. doi:10.22054/jks.2023.73206.1569
قائدامینی هارونی، عباس؛ صادقی ده چشمه، مهرداد؛ مالکی فارسانی، غلامرضا؛ مشرف قهفرخی، الهه و شاه بندری قوچانی، سمیه (1403). شناسایی ابعاد و طراحی مدل مدیریت پنهانسازی دانش با استفاده از رویکرد فراترکیب. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 11(41)، 119-160. doi:10.22054/jks.2024.76765.1625
قموشی، زهرا، پورکریمی، جواد، و احتشام، زهرا (1402). پیشبینی چندگانه رضایتمندی شغلی با استفاده از مؤلفههای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی. نامه آموزش عالی، 16(64)، 7-32. doi:10.22034/hel.2024.709928
مطهری، حجت (1402). تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر عملکرد شغلی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگر ارزشهای کاری اسلامی در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان سرخس. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مرکز پیامنور تفت. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/11c45e86e3f00bdddbfed194f95094db
منگشتی، محمد (1403). بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر تعهد سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور مرکز نطنز. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/3b5b4adf75ea493315f8444d8c4a3ef1
یزدانجو، علیرضا؛ یونسزاده، عرفان؛ زرینی، بهنام و قهرمانی، سعید (1404). تأثیر اشتراکگذاری اطلاعات و شایستگیهای سازمانی بر وفاداری کارکنان و اشتراکگذاری دانش و عملکرد شغلی در بین کارکنان شهرداری قزوین. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 9(32)، 1165-1173. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/3197
References Abdekhoda, M. Pourrasmi, A. Ranjbaran, F. (2025). The effect of knowledge acquisition and knowledge sharing on the use of E-learning. Journal of Information Science, 51(3), 658-666. https://doi.org/10.1177/01655515221142429 Abidovna, A. S. (2024). Formation and development of career as personnel technology of human resource management. Miasto Przyszłości, 1(48), 475-481. https://miastoprzyszlosci.com.pl/index.php/mp/article/view/3511 Ahmadi, Y. Zakery, A. Razavi, F. Saremi, M. S. (2024). Investigating the Influencing Factors on Knowledge Sharing in Cooperative Inter-Organizational Relations, Case Study: Students Social Care System. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 11(40), 81-112. doi: 10.22054/jks.2023.75408.1602. [In Persian] Almufarreh, A. Arshad, M. (2023). Promising emerging technologies for teaching and learning: Recent developments and future challenges. Sustainability, 15(8), 1-21. https://doi.org/10.3390/su15086917 Amou Soltani, M. (2023). Investigating the relationship between digital literacy and professional development of elementary school teachers in Khomeini Shahr during the academic year 2023–2024. Master’s thesis, Farhangian University of Isfahan. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/fcb33125c35409999c86b3e82abc6225. [In Persian] Arabshahi Karizi, A. Asadi Ghalehney, A. (2022). The Impact of Islamic Human Resource Management on Employee Empowerment and Social Responsibility of the Organization (Case Study: Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences). Management in Islamic University, 11(23), 219-240. doi: 10.22034/miu.2022.1084. [In Persian] Arabshahi Karizi, A. Gholaminezhad, A. (2021). Investigating the effect of Islamic human resource management on organizational virtue with the mediating role of work ethic. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, 8(1), 45-59. doi:10.22034/rmt.2021.46483. [In Persian] Arsawan, I. W. E. Koval, V. Rajiani, I. Rustiarini, N. W. Supartha, W. G. Suryantini, N. P. S. (2022). Leveraging knowledge sharing and innovation culture into SMEs sustainable competitive advantage. International journal of productivity and performance management, 71(2), 405-428. https://doi.org/10.1108/IJPPM-04-2020-0192 Bakhshani, S. Bagherpour Valashani, M. A. Abbaszadeh, M. R. (2024). Identifying and evaluating the factors affecting knowledge sharing in auditing institutions. Audit Knowledge Quarterly, 24(94), 92-125. https://ensani.ir/file/download/article/6750486873bc1-9414-1403-5.pdf. [In Persian] Dehghani Zadeh Baghdabad, A. (2023). The impact of Islamic human resource management practices on sustainable human resource performance considering the mediating role of commitment among the employees of Fatemeh Zahra Hospital, Mehriz. Master’s thesis, Payame Noor University, Mehriz Center. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/7a7691399d0dadca60a868aa025d4216. [In Persian] Doulaty Yousefabad, N. (2024). Examining the impact of strategic actions of Islamic human resource management on knowledge sharing and social capital (Case study: Employees of Payame Noor University of Mashhad). Master’s thesis, Payame Noor University, Semnan Center. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c34700de536dacb97612c1704cdb11e2. [In Persian] Espinal, A. Vieira, C. Magana, A. J. (2024). Professional development in computational thinking: A systematic literature review. ACM Transactions on Computing Education, 24(2), 1-24. https://doi.org/10.1145/3648477 Fernandes, S. Araújo, A. M. Miguel, I. Abelha, M. (2023). Teacher professional development in higher education: The impact of pedagogical training perceived by teachers. Education Sciences, 13(3), 1-19. https://doi.org/10.3390/educsci13030309 Ghaedamini Harouni, A. Sadeghi de Cheshmeh, M. Maleki Farsani, G. R. Musharraf Ghahfarakhi, E. and Shah Bandari Guchani, S. (2024). Identifying the Dimensions and Designing the Management Model of Knowledge Hiding Using Metacombination Approach. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 11(41), 119-160. doi:10.22054/jks.2024.76765.1625. [In Persian] Ghamooshi, Z. Pourkarimi, J. Ehtesham, Z. (2023). Multiple Prediction of Job Satisfaction Using Professional Development Components of Faculty Members of Universities and Higher Education Institutions. Higher Education Letter, 16(64), 7-32. doi:10.22034/hel.2024.709928. [In Persian] Ghasemzadeh, D. Alizadehaghdam, M. (2024). A Sociological Study of Cultural Collectivism in Knowledge Sharing (Case of Study: Graduate Student of Tabriz University). Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 11(41), 63-84. doi: 10.22054/jks.2023.73206.1569. [In Persian] Guay, F. Vallerand, R. J. Blanchard, C. (2000). On the assessment of situational intrinsic and extrinsic motivation: The situational motivation scale (SIMS). Motivation and Emotion, 24(3), 175–213. Kosklin, R. Lammintakanen, J. Kivinen, T. (2023). Knowledge management effects and performance in health care: a systematic literature review. Knowledge Management Research & Practice, 21(4), 738-748. https://doi.org/10.1080/14778238.2022.2032434 Laihonen, H. Kork, A. A. Sinervo, L. M. (2024). Advancing public sector knowledge management: towards an understanding of knowledge formation in public administration. Knowledge Management Research & Practice, 22(3), 223-233. https://doi.org/10.1080/14778238.2023.2187719 Le, P. B. Nguyen, D. T. N. (2023). Stimulating knowledge-sharing behaviours through ethical leadership and employee trust in leadership: the moderating role of distributive justice. Journal of Knowledge Management, 27(3), 820-841. https://doi.org/10.1108/JKM-06-2021-0462 Manghashti, M. (2024). Investigating the impact of Islamic human resource management on organizational commitment at Ahvaz University of Medical Sciences with the mediating role of social capital. Master’s thesis, Payame Noor University, Natanz Center. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/3b5b4adf75ea493315f8444d8c4a3ef1. [In Persian] Motahari, H. (2023). The impact of Islamic human resource management on employees’ job performance considering the moderating role of Islamic work values among the staff of the Education Department of Sarakhs. Master’s thesis, Payame Noor University, Taft Center. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/11c45e86e3f00bdddbfed194f95094db. [In Persian] Niknam Joo, M. (2017). The hierarchical effects of Islamic human resource management practices on behavioral outcomes: Focusing on the mediating role of Islamic work ethics and perceived organizational justice in selected government offices of Fasa County. Master’s thesis, Ardakan University. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d8fb1af0867a3588e26de11ca282ca7d [In Persian] Olan, F. Arakpogun, E. O. Suklan, J. Nakpodia, F. Damij, N. Jayawickrama, U. (2022). Artificial intelligence and knowledge sharing: Contributing factors to organizational performance. Journal of Business Research, 1(45), 605-615. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.03.008 Parvin, N. Keshavarz, L. Farahani, A. Rezaei Soufi, M. (2021). Analysis of dimensions and components of professional development of physical education teachers based on grand theory. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 8(1), 11-28. doi:10.30473/fmss.2021.56796.2241. [In Persian] Phuong, T. T. Duong, B. H. (2022). Toward a competency-based professional development framework for faculty members: insiders’ perspectives. Tertiary Education and Management, 28(4), 283-300. https://doi.org/10.1007/s11233-022-09103-w Rahsel, Y. Gumanti, M. (2022). The role of human resources management in an organization or company. Journal of Corporate Finance Management and Banking System, 2022(26), 1-9. DOI: https://doi.org/10.55529/jcfmbs.26.1.9 Sarrami, R. (2024). Explaining the components of influential leadership to promote the professional development of senior managers (Case study: Governmental organizations of Isfahan). Master’s thesis, Payame Noor University, Shahin Shahr Center. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/3efc6a6f3fd869b0a133fe3670691c3a. [In Persian] Shadpirouz, A. Kayzouri, A. H. Zirak, M. Momeni Mahmouei, H. (2023). Exploring Professional Development Process of Managers at Farhangian University: A Grounded Theory Study. MEO, 12(4), 143-176. http://journalieaa.ir/article-1-620-fa.html. [In Persian] Shaikh, F. Afshan, G. Anwar, R. S. Abbas, Z. Chana, K. A. (2023). Analyzing the impact of artificial intelligence on employee productivity: the mediating effect of knowledge sharing and well‐being. Asia Pacific Journal of Human Resources, 61(4), 794-820. https://doi.org/10.1111/1744-7941.12385 Sims, S. Fletcher-Wood, H. O’Mara-Eves, A. Cottingham, S. Stansfield, C. Goodrich, J. Anders, J. (2025). Effective teacher professional development: New theory and a meta-analytic test. Review of educational research, 95(2), 213-254. https://doi.org/10.3102/00346543231217480 Udin, U. (2024). Ethical leadership and employee performance: The role of Islamic work ethics and knowledge sharing. Human Systems Management, 43(1), 51-63. https://doi.org/10.3233/HSM-220197 Yazdanjoo, A. Youneszadeh, E. Zarini, B. Gahramani, S. (2025). The impact of information sharing and organizational competencies on employee loyalty, knowledge sharing, and job performance among employees of Qazvin Municipality. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 9(32), 1165–1173. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/3197. [In Persian] Yu, X. Huang, Y. Liu, Y. (2022). Nurses’ perceptions of continuing professional development: a qualitative study. BMC nursing, 21(1), 1-8. https://doi.org/10.1186/s12912-022-00940-z Zamani, F. Khosroabadi , S. Joker, A. Askari, J. (2014). Investigate the relationship between organizational cultures and organizational development. International Journal of Management and Humanity Sciences, 3(11), 3628-3633. http://www. ijmhsjournal.com. Zamiri, M. Esmaeili, A. (2024). Methods and technologies for supporting knowledge sharing within learning communities: A systematic literature review. Administrative Sciences, 14(1), 1-17. https://doi.org/10.3390/admsci14010017 Zaremohzzabieh, Z. Mohd Rasdi, R. (2025). Revisiting the determinants of knowledge-sharing behavior in organizations: a meta-analytic structural equation model application. Global Knowledge, Memory and Communication, 74(1), 1-22. https://doi.org/10.1108/GKMC-02-2022-0034 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |
||