تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 304 |
تعداد مقالات | 2,288 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,463,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,828,821 |
طرحنمای آموزشی والدگری دوره نوجوانی بر اساس منابع اسلامی و اعتبارسنجی آن | ||
اسلام و روانشناسی خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/ipf.2025.11181.1026 | ||
نویسنده | ||
سید عباس ساطوریان* | ||
گروه روانشناسی موسسه امام خمینی | ||
چکیده | ||
در جامعه دینی ایران، به کارگیری مداخلات روان شناختی اسلامی در حیطه والدگری مورد غفلت قرار گرفته است؛ بر این اساس پژوهش کیفی حاضر با هدف طراحی طرحنمای آموزشی-روانشناختی والدگری دوره نوجوانی بر اساس منابع اسلامی با روش تحلیل محتوا و اعتبارسنجی آن به شیوه دلفی انجام گرفت. یافتههای بخش اول نشان داد؛ والدگری اسلامی در دوره نوجوانی از 18 مؤلفه تشکیل شده که عبارتنداز: پذیرش و اعمال مسئولیت والد در برابر فرزند، مراقبت و هدایتگری، مرحلهای بودن والدگری، لزوم درک توان نوجوان، توجه و تأمین سلامت جسمی، و نیازهای مالی، کمک به کامل شدن هویت دینی، هویت اخلاقی، هویت اجتماعی، هویت شغلی و هویت جنسی، رابطه عاطفی، عدالت، واگذاری مسئولیتها به نوجوان، تقویت و تنبیه-گری، تکریم و احترام، الگودهی، و بیان مستدل. در بخش دوم بهمنظور بررسی روایی محتوایی بسته آموزشی والدگری، از نظرات ۹ نفر از متخصصان روانشناسی استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص روایی محتوا (CVI) برای مؤلفهها و تکنیکهای آموزشی در دامنهای بین 0.88 تا 1 و نسبت روایی محتوا (CVR) نیز بین 0.77 تا 1 قرار داشت که همگی بالاتر از سطح قابلقبول (0.75) برای ۹ داور بودند؛ بنابراین روایی محتوایی بسته مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
نوجوان؛ والدگری؛ روانشناسی اسلامی؛ طرحنمای آموزشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |