| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 311 |
| تعداد مقالات | 2,330 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,871,208 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,106,054 |
بررسی سیر تکامل نفس انسان در قصه حضرت آدم (ع) از منظر ابن عربی و دلالت های تربیتی آن در تربیت عرفانی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10912.3020 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا پیری زرنق* 1؛ علی ستاری2؛ مریم بناهان قمی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| تکامل نفس انسانی از مهمترین مباحث انسانشناسی در حوزه عرفان اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سیر تکامل نفس در قصه حضرت آدم (ع) از منظر ابن عربی و استخراج دلالتهای تربیتی آن در تربیت عرفانی، با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیلی و استنتاجی انجام شده است. در این راستا، ابتدا داستان حضرت آدم (ع) با تأکید بر مراحل سیر نفس توصیف و تحلیل شده، سپس دیدگاههای ابن عربی نسبت به وقایع این داستان بررسی و در نهایت، دلالتهای تربیتی آن استخراج گردیده است. یافتهها حاکی از آن است که نفس انسان در این قصه، سیر تکاملی از هبوط تا هدایت را طی میکند. هبوط، فرصتی برای شناخت ضعفهای وجودی و آغاز مسیر خودسازی است؛ توبه، مرحله ارتقاء و بازگشت به فطرت الهی؛ و هدایت، نقطه اتصال انسان با منبع کمال و معرفت. این مراتب در اندیشه ابن عربی در قالب سلوک عرفانی تبیین میشود. از جمله دلالتهای تربیتی میتوان به بهرهگیری از غفلت بهعنوان فرصت خودشناسی، توبه بهمثابه حرکتی ارتقایی، توجه به مقام خلافت الهی و شهود باطنی در فرایند تربیت اشاره کرد. این نتایج میتواند مبنایی برای بازنگری در نظامهای تربیتی با رویکرد عرفانی باشد. واژگان کلیدی: ابن عربی، حضرت آدم (ع)، تکامل نفس، تربیت عرفانی، دلالتهای تربیتی | ||
| کلیدواژهها | ||
| "؛ تکامل نفس"؛ ابن عربی"؛ حضرت آدم"؛ تربیت عرفانی"؛؛ "؛ دلالت های تربیتی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 |
||