تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,279 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,358,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,744,008 |
واکاوی الگوی تربیتی هوش هیجانی در صحیفه سجادیه | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10920.3022 | ||
نویسندگان | ||
مریم نساج1؛ مهری صادقیان* 2 | ||
1استادیار، گروه معارف، دانشگاه فرهنگیان | ||
2گروه آموزش ابتدایی،آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی هوش هیجانی در صحیفه سجادیه به انسان کمک میکند تا با مهارتهای کنترل احساسات و عواطف فردی آشنایی پیدا کند و روابط مثبت و موثر کاساز با دیگران داشته باشد. هدف از مقاله حاضر، استخراج مدل مفهومی هوش هیجانی در صحیفه سجادیه بوده است. این پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوا، کدها را با دقت جمع آوری نموده است و با نرمافزار MAXQDA ارتباط آنها را به صورت اصولی نشان داده است.نتایج این پژوهش، هوش هیجانی در دعاهای صحیفه سجادیه را به چهار مولفه تحلیل کرده است. مولفه خودآگاهی شامل محورهای ضعفها و محدودیتهای انسانی، لغزشها و آلودگیهای نفس و جایگاه ویژه انسان در آفرینش؛ مولفه خودکنترلی با محورهای توبه و گذشت الهی، تکیه بر لطف و رحمت الهی، استمداد از توانایی و قدرت الهی، پیروی از هدایتگران الهی، حرکت با حالت خوف و رجا، و دوری از دنیامحوری و اشتغال به آخرت؛ مولفه همدلی شامل محورهای درک اخلاقی در تعامل با دیگران، حفظ حرمت دیگران، محبت به دیگران، و حمایت و یاری دیگران؛ و مولفه مهارتهای اجتماعی شامل برقراری انسجام اجتماعی و ایجاد هدایت و امنیت اجتماعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ صحیفه سجادیه؛ خودآگاهی؛ خودکنترلی؛ همدلی؛ مهارتهای اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |