تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,279 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,358,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,744,007 |
مطالعه تطبیقی برنامههای درسی مرتبط با آموزش والدینی در کشورهای منتخب؛ آموزههایی برای نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10957.3030 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نیلی* 1؛ زهرا میرمسیب2؛ مریم السادات فاتحی زاده3 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی اصفهان ایران | ||
2گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی،دانشگاه اصفهان،ایران | ||
3هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، باهدف مطالعه تطبیقی برنامههای درسی مرتبط با آموزش والدینی در کشورهای کانادا (بریتیش کلمبیا، انتاریو)، اسکاتلند، آمریکا (ویرجینیا، ایلینوی، میشیگان) و جامائیکا؛ بهمنظور بهرهمندی از تجارب این کشورها انجامشده است. رویکرد مورداستفاده در پژوهش، کیفی و از نوع تطبیقی است و به دلیل اینکه در کشورهای موردمطالعه، توجه ویژهای به آموزش والدینی در برنامههای درسیشان داشتهاند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها بر اساس جستجوی منظم در پایگاههای معتبر اطلاعاتی داخل و خارج کشور و اسناد موجود در سایتهای آموزشی آن کشورها گردآوری و با الگوی جرج بردی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه شدهاند. بررسی تلاشهای مدرسهمحور کشورهای مذکور در حوزه آموزش والدینی نشان داد که این آموزش بهعنوان عامل ارتقا بهزیستی جسمی و روانی دانشآموزان در زمان کنونی و مقدمهای برای تربیت تعداد والدین مؤثر در آینده تلقی شده است. اگرچه تربیت فرزندان در کشورهای یادشده نیازمند آمادگی همهجانبه فرد به همراه پذیرش مسئولیتهای چالشبرانگیز و مادامالعمری در نظر گرفتهشده است، بااینوجود برخی از کشورها به دلیل تأکید بر مهارتهای تصمیمگیری و حل مسئله متفاوت عمل نمودهاند. هدف نهایی این پژوهش قراردادن مبحث آموزش والدینی در متن گسترده تعلیموتربیت کشور و توجه سیاستگذاران نظام آموزشی برای تدوین برنامه درسی جامع آموزش والدینی باتوجهبه چالشهای کنونی نهاد خانواده در کشور است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش والدینی؛ بررسی تطبیقی؛ برنامه درسی؛ آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |