تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,260 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,236,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,668,894 |
بازتعریف آموزش ریاضیات در دانشگاهها با رویکرد الهی و فرهنگی: الگوی نوین متناسب با نسل Z ایرانی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.11079.3048 | ||
نویسنده | ||
فاطمه غلامی گلسفید* | ||
گروه ریاضی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران | ||
چکیده | ||
تحول در آموزش ریاضی، بهعنوان یکی از دروس بنیادین و راهبردی نظام آموزشی، ضرورتی اجتنابناپذیر در مواجهه با چالشهای متنوع فرهنگی، ارزشی و نسلی در ایران امروز به شمار میرود. این مقاله با رویکردی تحلیلی، مفهومی و آیندهنگر، به بررسی امکان و ضرورت جهتگیری الهی–فرهنگی در تدریس ریاضی پرداخته و با تأکید بر ویژگیها، دغدغهها و سبک یادگیری نسل Z، چارچوبی نظری برای بازآفرینی و نوسازی آموزش این درس ارائه میدهد. در ابتدا، با نقد و تحلیل وضعیت موجود آموزش ریاضی در سطوح دانشگاهی، ضعفهایی همچون گسست میان محتوا و ارزشهای بومی، عدم بهرهگیری از روشهای تعاملی و بیتوجهی به بعد هویتی دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است. سپس، با تکیه بر مبانی هستیشناختی و معرفتشناختی برگرفته از منابع دینی، و نیز با استفاده از یافتههای بهروز علمی در حوزه آموزش ریاضی و تعلیم و تربیت اسلامی، بر اهمیت تلفیق آموزش علمی با تربیت ارزشی تأکید شده است. الگوی پیشنهادی این مقاله در قالب یک چرخه تحول طراحی شده و شامل مراحل تعیین اصول، بازنگری محتوایی، طراحی روشهای تدریس، و تدوین نظام ارزشیابی است. در پایان نیز پیشنهادهایی برای سیاستگذاری در حوزههای برنامهریزی درسی، توانمندسازی اساتید، و تولید منابع درسی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و فرهنگی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی، جهتگیری الهی&ndash؛ فرهنگی، نسلZ، بومیسازی، تحول آموزشی، ارزشمحوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |