تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,255 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,218,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,652,831 |
بررسی مؤلفههای تفکر مراقبتی در منتخبی از داستانهای ایرانی گروه سنی ج | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10746.2990 | ||
نویسندگان | ||
جابر افتخاری1؛ رضاعلی نوروزی* 2؛ مهرنوش هدایتی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تفکر مراقبتی مهارتی عقلانی برای پیوند میان ظرفیتهای شناختی و هیجانی بشر است که به تفکر غنای عاطفی و ارزشی میبخشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیت داستانهای ایرانی گروه سنی «ج» از منظر تفکر مراقبتی به منظور استفاده در برنامه فبک انجام شد. پژوهش با رویکرد کیفی و بهشیوه تحلیل محتوای قیاسی انجام گرفت. هر بند از داستان بهعنوان یک واحد ثبت و کل داستان بهعنوان واحد زمینه در نظر گرفته شد. سپس با مبنا قراردادن مؤلفههای تفکر مراقبتی بهعنوان ملاک تحلیل به بررسی داستانهای منتخب پرداخته شد. بهمنظور سازماندهی و تحلیل دادههای استخراجشده از داستانها، از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. انتخاب داستانها بهصورت هدفمند و با رعایت حداکثر تنوع صورت گرفت. به این صورت که از معیارهایی چون؛ بیشترین تجدید چاپ، کندوکاومحوری و درونمایه فلسفی، و نگارش توسط نویسندگان و ناشران متنوع برخوردار بودند. یافتهها نشان داد در داستانهای منتخب، مؤلفههای تفکر مبتنی بر فعالیت و تفکر مبتنی بر عواطف، از حضور پرمایهای برخوردارند. در مقابل، مؤلفه تفکر مبتنی بر ارزش، حضور کمرنگی داشت. همچنین داستان «اگر آدمبرفیها آب نشوند» نسبت به سایر داستانها غنای بیشتری از تفکر مراقبتی را نشان داد درحالی که داستانهای «چرا بادبادکها همه چیز را فراموش میکنند؟!»، «دو سیاره»، و «کبوتر و ساعت» از غنای کمتری برخوردار بودند. درنتیجه میتوان گفت داستانهای ایرانی از ظرفیت و توانایی بالقوهای برای پرورش تفکر مراقبتی برخوردارند و برای بهرهبرداری بهینه از آنها در برنامه فبک، لازم است فعالیتها و تمرینهای فکری متناسب با اهداف این برنامه طراحی و به محتوای داستانها افزوده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ تفکر مراقبتی؛ داستان؛ کودک و نوجوان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |