تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,135,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,599,417 |
بررسی تطبیقی اصول سازمان یادگیرنده در سازمان کشتی سازی حضرت نوح | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/rsm.2025.11026.1476 | ||
نویسنده | ||
محمد کوثری* | ||
مجتمع آموزشی عالی علوم انسانی اسلامی - جامعة المصطفی العالمیه. | ||
چکیده | ||
در جهان به شدت رقابتی امروز سازمانهای شانس بقا دارند که بتوانند خود را پیوسته با تغییرات محیط خود تغییر دهند. ازاین رو "سازمان یادگیرنده" در مدیریت نوین امروز به سازمان اشاره دارد که به طور مداوم در پی کسب دانش، یادگیری و انطباق با تغیرات محیطی است. از طرفی مورد پذیرش دین اسلام آن نوآوری است که با آن شباهت و همسویی داشته باشد. در این میان داستان کشتی سازی حضرت نوح ع در قرآن کریم نه تنها یک روایت مذهبی بلکه به عنوان یک نمونه از یک سازمان صنعتی در مواجه با یک تهدید [طوفان] عظیم محیطی است. لذا سازمان یادگیرنده بیشتر در بخش سازمانهای تولیدی و صنعتی مطرح بوده و بررسی آن در سازمان کشتی سازی حضرت نوح سازگار و تطبیقی پذیر است. براین اساس مقالهی حاضر باروش تطبیقی جرج بردی به مطالعهی تطبیقی این دو سازمان پرداخته و هدف آن دستیابی به الگوی بوده که در عصر رقابتی امروز مورد نیاز جامعه است. نتیجه این مطالعه نشان داد که اصول سازمان یادگیرنده از دیدگاه پیتر سنگ مورد نیاز است اما کامل نیست. در راستای تکمیل آن نظارت، آموزش، پاداش و ضابطه نه رابطه که از اساسی ترین عناصر در سازمان کشتی سازی حضرت نوح است را باید اضافه کرد. بااین حال سازمان مورد نیاز جامعه در عصر رقابتی امروز سازمان یادگیرنده آموزش بنیان است. | ||
کلیدواژهها | ||
حضرت نوح؛ سازمان یادگیرنده؛ کشتی؛ تفکر سیستمی؛ نظارت؛ آموزگار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |