تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 303 |
تعداد مقالات | 2,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,145,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,602,574 |
بررسی مولفه "انسجام ملی" در تربیت سیاسی غربی (مورد مطالعه: دو رویکرد محافظه کار و لیبرال-دموکراتیک) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10860.3011 | ||
نویسنده | ||
فاطمه وجدانی* | ||
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
"انسجام ملی" برای هر محفاظت از هر کشوری ضروری است و بخش مهمی از تربیت سیاسی نسل جدید معطوف به آن است. واکاوی رویکردهای تربیت سیاسی در جهان می تواند آگاهی و هشیاری ما را نسبت به ابعاد مختلف این گونه برنامه ها و خروجی های آنها تقویت کند. در پژوهش حاضر نحوه پرداختن به بحث "انسجام ملی" در دو رویکرد مهم تربیت سیاسی غربی، یعنی رویکرد محافظه کار و رویکرد لیبرال-دموکراتیک مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا جایگاه مولفه انسجام ملی در میان "اهداف" تربیت سیاسی در دو رویکرد مقایسه شد و سپس نحوه پیگیری این هدف در سایرمولفه های برنامه تربیتی، از جمله: محتوای آموزشی، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که نظام محافظه کار، پرورش هویت ملی و انسجام اجتماعی را مهم ترین دغدغه خود می داند و به صورت منسجم تری این هدف را از طریق انتقال دانش مشترک، آموزش زبان مشترک، محو کردن خرده فرهنگ ها و... دنبال می کند؛ ولی در نهایت، محدودیت شدیدی بر رشد همه جانبه فرد و جامعه تحمیل می کند. نظام تربیت سیاسی لیبرال-دموکراتیک نیز، گرچه بر ضرورت انسجام ملی، وفاداری و میهن پرستی به خوبی واقف است؛ ولی به دلایل مبنایی ( ابتنای آن بر فردگرایی، خودمختاری و آزادی فردی ) در عمل، با مشکل جمع کردن این ارزش های متضاد، دست به گریبان است و مساله سردرگمی دانش آموزان در این رویکرد، یک مساله جدی است. لذا هر دو رویکرد تربیت سیاسی غربی، دچار مشکلات و چالش های جدی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام ملی؛ هویت ملی؛ تربیت سیاسی؛ رویکرد محافظه کار؛ رویکرد لیبرال-دموکراتیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |