تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 300 |
تعداد مقالات | 2,245 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,122,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,578,286 |
نقش زیستبوم مدرسه در هویتیابی نوجوانان ایرانی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10782.2995 | ||
نویسندگان | ||
مهدی نظری1؛ حسین رضائی2؛ سید حسامالدین حسینی* 3 | ||
1دانشجو دکتری سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع) | ||
2دانشجوی دکتری رشته فلسفه اخلاق دانشگاه قم | ||
3دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام مدیر میز هویت نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی | ||
چکیده | ||
یکی از نهادهای کلیدی در شکلگیری هویت نوجوان ایرانی، زیستبوم تعلیم و تربیت رسمی (مدرسه) است. این پژوهش با روش کیفی تحلیل مضمون و بررسی ۲۴ منبع منتخب از بین ۳۵۰ منبع علمی، به نقش مدرسه بهعنوان یک زیستبوم فرهنگی-اجتماعی در هویتیابی نوجوانان پرداخته است. یافتهها نشان میدهند دوازده رکن اصلی زیستبوم مدرسه، شامل فرآیندهای آموزشی و تربیتی، معماری، جو مدرسه، بازیگران (معلمان، مشاوران، کادر مدرسه و همکلاسیها)، ارتباطات میانفردی، ادراکات دانشآموزان، فناوریها، و بافت و ساختار مدرسه، بر هویتیابی نوجوانان تأثیرگذارند. هشت بعد هویتی شناساییشده عبارتند از: فردی، اجتماعی، جنسی، شغلی، دینی، فرهنگی، سیاسی و ملی. نقشآفرینی این ارکان در چهار حالت هویتساز، هویتسوز، بسته به جهت عناصر، و فاقد تأثیر دستهبندی شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این است که بازیگران مدرسه بیشترین تأثیر را بر هویت فردی، دینی و شغلی داشتهاند، در حالی که هویت ملی و دینی بهطور گستردهای تحت تأثیر اکثر ارکان قرار گرفتهاند. برخی ارکان مانند بافت مدرسه و فرآیندهای آموزشی میتوانند هم نقش هویتساز و هم هویتسوز ایفا کنند. این پژوهش مدلی مفهومی از نقش زیستبوم مدرسه در هویتیابی دانشآموزان ارائه میدهد که بر تعامل پیچیدهی عوامل درونی و بیرونی در شکلگیری هویت تأکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیستبوم مدرسه؛ تحلیل مضمون؛ هویتیابی؛ نوجوان؛ دانشآموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |