| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 310 | 
| تعداد مقالات | 2,309 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 5,649,923 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,990,103 | 
| واکاوی معضلات آموزشی و امکانات مدارس لرستان در دوران حکومت پهلویاول (بر اساس اسناد منتشر نشده) | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| دوره 20، شماره 53، مهر 1404، صفحه 137-165 اصل مقاله (2.3 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10724.2984 | ||
| نویسندگان | ||
| طلعت ده پهلوان* 1؛ سجاد دادفر2؛ پوریا اسمعیلی3؛ رمضان محمدی4 | ||
| 1استادیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 2دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
| 3دکتری تاریخ ایران دوره اسلام، مدرس گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 4دانشیار، گروه تاریخ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده گسترده مقدمه و اهداف: در عصر پهلوی اول (1304-1320ش)، نظام آموزشی دستخوش تحولات مهمی شد که این تحولات چالشها و معضلات زیادی را به وجود آورد. تلاش پهلوی بر آن بود تا بدون درست کردن زیر ساختهای آموزشی به صورت آمرانه، ایران را در زمینه نظام آموزش و پرورش و در ظاهر به ترقی برساند. هدف مقاله حاضر، کشف و وصف معضلات و چالشهای نظام آموزش عصر پهلوی اول به عنوان یکی از مهمترین دورههای تحول آموزش در ایران، با استفاده از روش مطالعات اسنادی و تحلیلی و با تکیه بر منابع تاریخی این دوره است. یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که دولت پهلویاول با وجود در نظر گرفتن برنامههای اصلاحی، به لحاظ ضعف ساختار آمورشی، اقدامات عجولانه و سوء مدیریت، بر خلاف وعدههایی که در زمینه نوسازی ساختار نظام آموزشی ایران داده بود، نتوانست بسترهای کافی را در مناطق دور دست به ویژه در مدارس لرستان برای محصلان ایجاد کند. بنابراین اقدامات حکومت پهلوی اول در اجرای برنامههای تجددطلبانه بالأخص در اصلاح ساختار آموزشی مدارس بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و در عمل دانشآموزان با مشکلاتی مانند: کمبود معلم و نیروی متخصص، برنامههای درسی منسجم و بومی، محدودیت آزادی اندیشه و مشکلات فراوانی بهداشتی، کمبود فضای مناسب و مدیران کاربلد بودند به طوری که، در بعضی از مواقع بر یادگیری آنان تأثیر منفی گذاشته بود. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر پاسخ به این سؤال است که چرا دولت پهلوی اول با وجود در نظر گرفتن برنامههای اصلاحی، قادر نبود بسترهای کافی را در مدارس لرستان برای محصلان ایجاد کند؟ فرضیه حاصله چنین است که، دولت رضاشاه بر خلاف وعدههایی که در زمینه نوسازی ساختار نظام آموزشی ایران داده بود آن طور که باید به سبب سوءمدیریت مسئولین و اقدامات عجولانه قادر نبود تا در مناطق دور دست کشور امکانات خوبی را برای دانشآموزان فراهم آورد که همین امر بیانگر ضعف ساختاری آموزش و پرورش در آن روزگار است. روش: این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی مبتنی بر اسناد منتشر نشده قصد دارد تا با گویاسازی، مطالعه دقیق و تحلیل علمی این اسناد و نیز بررسی تعدادی از منابع تاریخی به آسیبشناسی و معضلات مدارس لرستان در عصر پهلویاول بپردازد و عملکرد مدیران و امکانات آنان را تحلیل و ابهامات را روشن سازد. از سویی، در ابتدا از میان اسناد متعدد سندهای مورد نیاز بر مبنای موضوع پژوهش برگزیده شده است که پس از تفکیک و صحت سنجی آن بر مبنای دانش تاریخنگاری تعدادی از آنها حذف و بقیه انتخاب گردید که همین امر بر اعتبار تحقیق میافزاید. پس با توجه به این اسناد با اهمیت و تأیید شده، انجام چنین پژوهشی در حوزه تاریخچه آموزش و پرورش ایران در این دوره تاریخی ضروری است تا بدینطریق، با یادآوری مشکلات آموزشی که تعداد اندکی از آنها در زمان حاضر هم هنوز پابرجا هست باعث شود تا مدیران کنونی در رفع آن کوشا شوند. نتایج: در دوره پهلوی اول مدارس نوین به معنای دقیق کلمه به خوبی و با برنامه ریزی مشخص تأسیس نشد زیرا زیرساختها به درستی شکل نگرفت و دولت بدون آن که درک صحیحی از آموزشهای جدید داشته باشد چنین مدارسی را بنیان نهاد. همچنین نتوانست الگوی مشخصی از نمونه های مدارس پیشرفته در اروپا را الگو قرار دهد و در این زمینه احتیاط و دقت کند. بنابراین رضاشاه با شتاب میخواست حتی جهت حفظ ظاهر برای این که خود را پادشاهی متجدد به دنیا معرفی نماید مدارس کهن را از میان بردارد و سبک آموزش را تغییر دهد تا به همه بفهماند که دولت پهلوی در راستای ترقی ایران گام بر می دارد. از طرفی هم، از محتوای اسناد چنین استنباط میشود که دانشآموزان از حداقل وسایل اولیه تحصیل هم بهرهمند نبودند و مدیران مدارس لباس و لوازمالتحریر آنان را با درآمد شخصی تهیه میکردند و یا برای گسترش کلاسها و پایههای نظام آموزشی مکرراً با وزارتخانه اوقاف و معارف مکاتبه مینمودند که اکثر اوقات به نتیجه خاصی نمیرسیدند، و یا از کمبود آموزگاران خوب رنج میبردند و حتی در پرداخت همان حقوق ناچیز با مشکلاتی روبرو بودند و از دولت میخواستند تا در رفع این معضل تلاش کند اما چنین اتفاقی رخ نداد. ناگفته نماند که اگر مدیران شایسته و با نفوذی حضور داشتند این گرفتاریها تا حدودی کاهش مییافت. بحث و نتیجهگیری: با بررسی اسناد این نتیجه حاصل میشود که اقدامات دولت پهلوی اول در ایجاد مدارس جدید و نیز رویکرد آموزشی مطابق با شرایط اجتماعی و فرهنگی نوین در ایران اگر درست اجرا میشد نتایج مطلوبی را حتی در دراز مدت به دنبال داشت که میتوانست با درایت و فرهنگسازی صحیح جایگزین مکتبخانهها و آموزشهای سنتی البته با رعایت مسائل شرعی شود. ولیکن در آن شرایط که بسترهای مناسبی فراهم نشده بود پیامدهای خوبی در پی نداشت زیرا هنوز ساختار جامعه سنتی و در بعضی از استانها مثل لرستان با وجود کوشش بزرگان علم و ادب در ارتقای سطح آموزش اما بسترهای لازم کافی نبود، اگرچه که برخی از اشخاص دلسوز با انجام فعالیتهای عامالمنفعه گامهای مثبتی در راستای تأسیس و تجهیز مدارس برداشتند ولی مشکلات برای مردم حل نشد. در نهایت، با توجه به مواردی که گفته شد باید به این مسئله مهم هم اشاره کرد که دولت رضاشاه بیشتر دنبال تبلیغ و جوسازی بود در غیر این صورت، باید به شکلی دقیق در راستای ارتقای سطح آموزش گام بر میداشت و دلسوزانه به پیشرفت محصلان کمک میکرد نه این که مشکلات پا بر جا بماند و اوضاع دگرگون نشود، زیرا ترقی نظام تعلیم و تربیت به مدیریت درست نیاز دارد و تنها با وعده دادن و تصویب قوانین نمیتوان به عنوان شرط لازم گامی محکم در این زمینه برداشت، پس پشتکار و اقدام عملی هم در کنار آن شرط کافی به شمار میرود. از طرفی هم، یاید زیرساختهای نظام آموزشی با درایت مدیران و تأمین اعتبار شکل گیرد این طور نباشد که اول طرحی در زمینه ارتقای آموزش اجرا شود بعد توسعه زیرساختها انجام پذیرد، اگر بدین شکل عمل شود هرج و مرج بر نظام آموزشی حاکم خواهد شد و دانشآموزان متضرر خواهند شد. بنابراین اقدامات نسنجیده دولت رضاشاه میتواند درس عبرتی باشد تا مسئولان به درستی و با علم و آگاهی در خصوص پیشرفت آموزش گام بردارند که اگر این اتفاق رخ دهد به یقین معضلات آموزشی رفع می گردد و آینده روشنی بر نظام تعلیم و تربیت در انتظار خواهد بود. تعارض و منافع: تعارض و منافع اعلام نشده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حکومت پهلویاول؛ لرستان؛ مدارس؛ سوءمدیریت؛ مشکلات آموزشی | ||
| مراجع | ||
| منابع
 الف) اسناد:
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، نمره712، تاریخ 25/11/1306.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان،نمره2159،تاریخ 15/08/1312.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، بدون نمره، (الف) 1312.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، بدون نمره، (ب) 1312.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)،اداره معارف و اوقاف لرستان، نمره 479، تاریخ: 26/02/1313.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، بدون نمره، بیتا.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 5831/262، 31/03/1311.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت داخله (حکومت لرستان و بروجرد)، نمره 1126، 21/04/1311.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت داخله (حکومت لرستان و بروجرد)، نمره 2185، 26/06/1311.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، بدون نمره، 1312.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، نمره 813، 14/03/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، نمره 22502، 08/05/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، نمره 108، 12/01/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، نمره 2095، 10/08/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، اداره معارف و اوقاف لرستان، نمره 2254، 17/09/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 47352، 03/09/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 1819، 03/04/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 2478، 25/09/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 2661، 27/01/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 42/297000480، 15/05/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 1291، 15/05/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 1158، 26/04/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 1450، 13/06/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 13133، 09/12/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 2401، 10/09/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، بدون نمره، 1305.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 3513، 21/12/1305.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، راپورت 15، 30/10/1313.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، راپورت 15، 30/08/1312.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 1133، 03/09/1315.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 8413، 15/04/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 8413، 08/06/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 6005، 02/06/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 5813، 28/07/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 1273، 12/05/1314.
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(ساکما)، وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، نمره 15064، 07/10/1314.
 قاسمی، فرید (1390)، اسناد خرمآباد، تهران، مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
 ب) کتاب:
 امیراحمدی، احمد (1373)، خاطرات نخستین سپهبد ایران، به کوشش غلامحسین زرگرینژاد، تهران، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی.
 عیدی، حمید (1378)، یادگار عمر، خرمآباد، نشر افلاک.
 کاظمی، ایرج (1376)، مشاهیر لر، خرمآباد، افلاک.
 مولانا بروجردی، غلامرضا (1353)، تاریخ بروجرد، تهران، صدر.
 واعظ شهرستانی، نفیسه (1388)، سیاست عشایری دولت پهلوی اول، تهران، نشر تاریخ ایران.
 ج) مقاله:
 خسرویشکیب، جهانگیر (و دیگران)، (بهار و تابستان 1399)، تحلیل اسامی مدارس لرستان در عصر پهلوی، پژوهشنامه تاریخهای محلی ایران، س 8، ش 2، ص253- 276.
 https://doi.org/10.30473/lhst.2020.7058
 د) پایاننامه:
 امیدینژاد، فرزانه (1400)، بررسی آموزش و مدارس لرستان در سالهای 1320 تا 1357، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان.
 رومیانی، فرامرز (1394)، روند شکلگیری مدارس جدید در لرستان (پهلویاول)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان.
 
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, number 712, date 25/11/1306. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, number 2159, date 15/08/1312. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, no number, (a) 1312. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, no number, (b) 1312. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, number 479, date: 26/02/1313. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, no score, beta. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education and Endowments and Specialized Industries, score 5831/262, 03/31/1311. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Interior (Government of Lorestan and Borujerd), score 1126, 04/21/1311. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Interior (Government of Lorestan and Borujerd), score 2185, 06/26/1311. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, no score, 1312. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, score 813, 03/14/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, number 22502, 08/05/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, No. 22502, 08/05/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, No. 108, 12/01/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, No. 2095, 10/08/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Lorestan Education and Endowments Department, No. 2254, 17/09/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education and Endowments and Specialized Industries, No. 47352, 03/09/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 1819, 03/04/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 2478, 25/09/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 2661, 27/01/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 42/297000480, 15/05/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 1291, 15/05/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 1158, 26/04/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 1450, 13/06/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 13133, 09/12/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 2401, 10/09/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 1305. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 3513, 12/21/1305. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, Report 15, 10/30/1313. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, Report 15, 08/30/1312. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 18405, 09/03/1315. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 1133, 15/04/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 8413, 08/06/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 6005, 02/06/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 5813, 28/07/1314. [In Persian]
 National Archives and Library of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 1273, 12/05/1314. [In Persian]
 National Library and Archives Organization of Iran (SACMA), Ministry of Education, Endowments and Specialized Industries, No. 15064, 07/10/1314. [In Persian]
 Ghasemi, Farid (2011), Khorramabad Archives, Tehran, Library, Museum and Archives Research Center of the Islamic Consultative Assembly. [In Persian]
 
 Amir Ahmadi, Ahmad (1994), Memoirs of the First Lieutenant General of Iran, by Gholamhossein Zargarinejad, Tehran, Institute for Research and Cultural Studies. [In Persian]
 Eidi, Hamid (1999), Yadgar Omar, Khorramabad, Aflak Publishing. [In Persian]
 Kazemi, Iraj (1997), Mashaheer Lor, Khorramabad, Aflak Publishing. [In Persian]
 Maulana Boroujerdi, Gholamreza (1973), History of Boroujerd, Tehran, Sadr Publishing. [In Persian]
 Vaez Shahrestani, Nafiseh (2009), Nomadic Politics of the First Pahlavi Government, Tehran, Tarikh Iran Publishing. [In Persian]
 
 Khosravi-Shakib, Jahangir (and others), (Spring and Summer 2019), Analysis of the Names of Lorestan Schools in the Pahlavi Era, Research Journal of Local History of Iran, Vol. 8, No. 2, pp. 253-276. [In Persian]  https://doi.org/10.30473/lhst.2020.7058
 
 Omidinejad, Farzaneh (1400), Study of Education and Schools in Lorestan from 1320 to 1357, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University. [In Persian]
 Rumiani, Faramarz (1394), The Process of Formation of New Schools in Lorestan (First Pahlavi Era), Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University. [In Persian] | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 | ||