تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,743 |
شاخصهای روانسنجی مقیاس صبر کودکان و نوجوانان | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2025.10574.2283 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد خرمائی* 1؛ فاطمه آزادی دهبیدی2؛ اعظم فرمانی3؛ سید مهدی پورسید4 | ||
1بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2گروه روانشناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران | ||
3اداره کل بهزیستی استان فارس، دفتر اورژانس اجتماعی، شیراز، ایران | ||
4گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
صبر سازهای مهم در روانشناسی است که در گسترهای از موقعیتهای رنجآور، مصیبت بار و سخت و دشوار به فرد کمک میکند و به او امکان میدهد که با آرامشی نسبی موقعیت دشوار و ناخوشایند را سپری نماید. هدف این مطالعه، بررسی روایی و پایایی مقیاس صبر کودکان و نوجوانان بود. این مقیاس بر اساس مقیاس صبر بزرگسالان تدوین گردید و به منظور بررسی شاخصهای روانسنجی آن، تعداد 845 دانشآموز شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به مقیاس صبر کودکان و نوجوانان پاسخ دادند. در این پژوهش جهت بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی وجود پنج مؤلفه استقامت (با بار عاملی 84/0)، متعالی شدن (با بار عاملی 43/0)، شکیبایی (با بار عاملی 49/0)، درنگ (با بار عاملی 88/0) و رضایت (با بار عاملی 44/0) در مقیاس صبر کودکان و نوجوانان را مورد تأیید قرار داد (001/0>P). به منظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی به دست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفههای پنجگانه و کل مقیاس نشاندهنده پایایی مناسب این مقیاس بوده است. به طور کلی یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس صبر کودکان و نوجوانان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و کفایت لازم برای کاربستهای پژوهشی را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روانسنجی؛ مقیاس؛ صبر؛ کودکان و نوجوانان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |