تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,741 |
موانع نظریهپردازی اعضای هیات علمی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/mssh.2025.10661.2604 | ||
نویسندگان | ||
مهدی علی زاده* 1؛ مسعود شریعتی2 | ||
1گروه مدیریت منابع انسانی. دانشگاه امین | ||
2دانشگاه امین | ||
چکیده | ||
عدم توجه جدی و اهتمام ورزی به نظریهپردازی بومی و ملی در سطح دانشگاه و مراکز پژوهشی، باعث سستی تحلیلها و اتخاذ تصمیمها و خطمشی غلط در سطح سازمان و طراحی برنامههای ضعیف و غیر اثربخش در سطح عملیات میشود که پیامدهای آن، آنارشیسم در عمل وبی قوارگی در نظر خواهد شد و این ضعف و نقص مهم در عرصه فعالیتهای و مأموریتهای اجتماعی باعث بیاعتمادی شهروندان به کارآمدی سازمان خواهد شد. هدف این پژوهش شناخت موانع نظریهپردازی اعضای هیاتعلمی دانشگاه ه است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت در ذیل شیوههای ترکیبی (آمیخته) گنجانده میشود. استراتژی پژوهش اکتشافی متوالی است. بدین منظور در وهله نخست، از ابزار مصاحبه جهت احصاء نظرات خبرگان در مورد موانع نظریهپردازی استفادهشده است. روش نمونهگیری گلوله برفی بوده است و فرایند تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. در مرحله بعد، براساس کدهای احصا شده، پرسشنامه ی موانع نظریهپردازی در دانشگاه از مصاحبهها کیفی تنظیمشده و با روش کمی "توصیفی-پیمایشی" استخراج و سپس بین با توجه به فرمول کوکران به روش تصادفی خوشه ای بین 385 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه توزیع شده تا نظرشان را در خصوص میزان اهمیت هر یک از گویهها مشخص شود. یافتهها: بهطورکلی در بخش کیفی پس از انجام 15 مصاحبه و تحلیل مصاحبههای انجامشده، 218 کد پایه، 45 کد سازماندهنده و 4 کد فراگیر احصا شد. نتایج: با توجه موانع نظریهپردازی میباید به چهار بعد شایستگیهای فردی نظریهپرداز، فرهنگسازمانی، مدیریت و رهبری دانشگاه و نظامها و فرایندهای دانشی توجه جدی بشود. دراین بین جذب نخبگان مستعد و مدیریت صحیح سرمایههای علمی کشور در بسط نظریهپردازی و تولید علم نقش به سزایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه پردازی؛ فرهنگ گفتمان؛ آزاداندیشی؛ تفکر اداری؛ سلسله مراتبی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 112 |