| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 310 |
| تعداد مقالات | 2,311 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,661,950 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,994,046 |
تحلیل میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی | ||
| فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
| مقاله 4، دوره 9، شماره 18، اردیبهشت 1393، صفحه 71-93 اصل مقاله (530.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رضا جعفری هرندی* 1؛ علی یزدخواستی2 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه قم | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تحلیل میزان توجه کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی به فرهنگ ایثار و شهادت است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با رویکرد کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 4 عنوان با 24 جلد کتاب بوده که در سال 1387 چاپ شده و تمام آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اندازهگیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش بیانگر آن است که 1- در مجموع 1230 مرتبه به محورها و مولفه های مفهومی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده است. میزان آن در کتابهای فارسی، هدیه های آسمانی، اجتماعی و تاریخ به ترتیب 626، 230، 287 و 87 مرتبه بوده است. 2- بیشترین توجه به محور ایثار، در کلاس دوم راهنمایی و کتاب فارسی دوم راهنمایی شده و کمترین توجه به محور سایر اصطلاحات، در کلاس دوم ابتدایی و کتاب های تاریخ اول و دوم راهنمایی شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل محتوا؛ کتاب درسی؛ ایثار؛ شهادت؛ دورة ابتدایی؛ دورة راهنمایی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,469 |
||