تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 293 |
تعداد مقالات | 2,201 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,789,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,371,741 |
طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10440.2939 | ||
نویسندگان | ||
وحید رحیم زاده1؛ نادر حیدری رضی آباد1؛ عادل زاهد بابلان* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه آموزش علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت دادهها آمیخته و از نظر شیوه اجرا اکتشافی بود. در بخش کیفی، از مصاحبه نیمهساختاریافته و نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی اساتید دانشگاهی حوزه علومتربیتی بودند که تعداد 15 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظر به صورت نظری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز کلیه آموزگاران دوره ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 2600 نفر بودند که مطابق فرمول کوکران 335 نفر از آنها بر اساس روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته منتج از مفاهیم پالایششده به دست آمده از کدهای اولیه بودند. مجموعه دادههای به دست آمده بعد از طی فرآیند مستمر کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی در قالب 130 کد باز، 99 مفهوم، 10 مقوله و 6 طبقه بر اساس رویکرد سامانمند سازماندهی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد الگوی توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل تحت مقولات ویژگیهای فردی و شخصیتی، ارتقای ارتباطات و تعامل، توسعه مهارتهای فردی و حرفهای، مدیریت بحران، تقویت انگیزه، توجه و حفظ ارزشهای اخلاقی، شفافیت، اثربخشی سازمان و رشد حرفهای و افزایش اعتماد و همبستگی دستهبندی و از نظر اعتباریابی برازش شدند (p<0.05). درنهایت پیشنهاد میشود از نتایج یافتههای این پژوهش بهعنوان یک راهنما و مسیر کلی برای توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی الگو؛ اعتباریابی؛ رهبری اخلاقی؛ مدارس دوره ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 |