تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 279 |
تعداد مقالات | 2,110 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,407,744 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,068,108 |
مدل فضاسازی تربیتی، رویکردی نوین در راستای تربیت دینی، اخلاقی، انقلابی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2024.9755.2836 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه کشانی* 1؛ اباذر کافی موسوی2 | ||
1دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش؛ دست یابی به الگویی چندوجهی در مدل آموزشی مقاطع پیش دبستانی جهت تعمیق فرایند تربیت دینی و اخلاقی و انقلابی می باشد. برای دست یابی به این منظور؛ در بخش اول جمع آوری داده ها از روش هفت مرحله ای تحلیلی کلایزی ، استفاده گردید به این شکل که ابتدا اهداف تربیتی بر اساس منابع بالادستی مشخص شده و سپس بر اساس مشابهت و یا افتراق، در دسته های کلان قرار گرفت. سپس هر دسته بر اساس قرابت معنایی درون گروهی مورد آنالیز قرار گرفته و با حذف موارد مشابه و یا مواردی که همپوشانی اکثریتی داشته، دسته های نهایی مشخص شد. در مرحله بعد مجددا دسته های استخراج شده بر اساس منابع بالادستی مورد تحلیل قرار گرفت. در این مرحله پژوهشگران به سه دسته کلی اهداف دست یافتند. در مرحله بعد، تمامی اجزا و عناصر مادی و انسانی که در بستر آموزشی می توان از آنها جهت دستیابی به اهداف بهره برد؛ لیست گردید و مواردی که قابلیت گنجاندن در فضای آموزشی را داشت؛ اضافه شد. سپس اهداف استخراج شده در قالب لیست فضای آموزشی؛ طرحریزی و پیاده سازی شد. براین اساس صفات استخراج شده هر بخش به عنوان هدف کلی انتخاب شده و اهداف جزئی آن نگارش شد. سپس در قالب هفده مورد فضاسازی تربیتی در مدرسه مانند کارگاه علوم، اتاق فکر، اتاق داستان، اتاق بازی، اتاق رسانه و دیگر موارد طرحریزی شد و سپس برای هر مورد، روش و محتوای خاص متناسب با اهداف منتخب، ارائه گردید. نتیجه اینکه مدل فضاسازی تربیتی نه تنها می تواند الگویی برای مقاطع پیش دبستانی باشد، بلکه برای تمام مقاطع تحصیلی مناسب است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه: فضاسازی؛ تربیت؛ رویکرد نوین؛ آموزش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 |