تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 274 |
تعداد مقالات | 2,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,234,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,927,849 |
تبیین مبانی فلسفی شر از دیدگاه علامه طباطبایی و استنتاج دلالت های تربیتی آن در تربیت اخلاقی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2024.9551.2801 | ||
نویسندگان | ||
نازیلا صالحی* 1؛ علی ستاری2 | ||
1------------ | ||
2استادیار دانشگاه الزهرا،گروه علوم تربیتی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین مبانی فلسفی شر از دیدگاه علامه طباطبایی و استتنتاج دلالت های تربیتی آن در تربیت اخلاقی با استفاده از روش تبینی- تحلیلی انجام شده است.نتایج نشان داد مبنای اساسی در اندیشه علامه طباطبایی اعتقاد به وجود خداوند به عنوان خیر بنیادین هستی و شرور به عنوان اموری عدمی است. با این حال ظهور و بروز شرور در مسیر تکامل جهان و انسان ضرورت دارد. به هنگام بروز شرور، می توان زاویه نگاه انسان به شر را در کنار رویکرد گریز از شر و مبارزه با آن، به رویکرد مواجهه با شر به مثابه موقعیتی تربیتی بسط داد. در رویکرد مواجهه با شرور به مثابه موقعیت تربیتی، علاوه بر پرهیز و گریز از شر، از موقعیت به دست آمده می توان به مثابه موقعیتی سازنده با نظر به رشد و تکامل متربی استفاده نمود. در این راستا اولین عکس العمل بعد از بروز شر، صبر پیشگی است. مراحل بعدی عبارتند از تعقل نمودن، مداومت بر اعمال صالح و پرهیز اعمال ناصالح که در کنار هم شرایط مناسبی را در مواجهه معقول با شرور پدید می آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
مبانی فلسفی؛ شر؛ علامه طباطبایی؛ دلالت های تربیتی؛ تربیت اخلاقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |